Virksomheder kaster penge efter AI – men er det som at hælde dem i et sort hul?
Der er fuld skrue på AI-gassen, men alligevel synes gevinsterne at udeblive for mange virksomheder, der føler sig som hovedpersonerne i en klassisk ‘det-du-har-købt-fungerer-ikke-som-reklameret’ reklame. Selvom forventningerne om at booste produktiviteten er høje, har kun 38 procent af virksomhederne rent faktisk set nogen produktivitetsstigning. Måske er det tid til at finde et nyt succesmål?
Fra hype til virkelighed
Selvom næsten to tredjedel af virksomhederne har sat turbo på investeringerne i generativ AI, er det som om teknologien nogle steder samler støv på hylden. Ifølge en ny Deloitte rapport er det nemlig ikke investeringerne, men implementeringen, der er den sande hurdle. Har vi her at gøre med AI’s version af et møbel fra en vis svensk gigant, der bare ikke vil samle sig selv?
De dødelige barrierer
Så hvad er det, der bremser AI-galskaben? For det første skal vi tale om datahåndteringsproblemer – de mystiske eksistensers afløbsprop i AI-eventyret. Der er så mange ’men’, at det næsten kræver en doktorgrad at få styr på datasikkerhed, governance og politikker, der spiller på virksomhedens pladespiller.
Rykker virksomhederne mod AI’s vilde vesten?
I takt med at AI vokser op, er der også et spørgsmål om regulatoriske krav. Det er som at jonglere med flammesværd, hvor virksomheder prøver at holde sig på rette side af både kreative innovationer og lovens strenge bogstav. Den juridiske tango kan hurtigt blive en nervepirrende affære.
AI-akkumulationsomkostninger
Når først dugfriske kreditaftaler er underskrevet, opdager mange at teknologisk succes ikke kun kræver kapital – men også uforudsete udgifter. Det handler ikke bare om det teknologiske isenkram, men også om at opgradere medarbejdernes færdigheder og måske endda transformere virksomhedens måde at fungere på. AI-feen giver ikke sine ønsker væk gratis!
Maria Hald, Technology Lead i Deloitte, foreslår en større integration for AI i virksomhederne fremfor blot at teste vandene. Hvis AI skal blive en sand succes, kræver det, at vi går hele vejen og ikke bare dyppe tæerne i AI-vand, mens vi står og ærgrer os i strandkanten.