Fremtidens Gymnasier: Nu med AI på Skoleskemaet!
Når gymnasieelever på Midtsjællands Gymnasium i Ringsted hæver blikket fra deres smartphones, er det for at lære om den næste store ting – kunstig intelligens. Google Danmark er på charmeoffensiv for at lære de unge, hvordan de kan bruge AI, og det er ikke hvilken som helst dag i klasselokalet, når Jesper Vangkilde, kommunikationschef hos Google Danmark, står for dagens lektion.
Et Spørgsmål om Musik og Moral
Under foredraget kaster Jesper Vangkilde et spørgsmål ud i rummet: Hvilket emne skal han vælge til sin opgave i samfundsfag? Efter lidt diskussion vender han sig mod AI for rådgivning, og hvad foreslår den? Musik, selvfølgelig! For hvad er mere tidssvarende end den evigt populære Taylor Swift? Det er AI’s bud på en relevant opgave med en kunstnerisk twist!
Fra Skepsis til Sange
En af eleverne, Lucia Pedersen, betragter foredraget med en vis skepsis. “Jeg synes, det virker lidt underligt,” mumler hun, som om hun netop har smagt på en eksotisk dessert for første gang. Men AI lader sig ikke bremse af tvivl og modvilje; det er mere opsat på at brainstorme Taylor Swifts betydning end Lucia’s snacks i frokostpausen.
David Guldager: Revolutionens Forkynder
Kan det blive større? Techjournalist David Guldager tror det. Med store ord og endnu større armbevægelser proklamerer han, at AI er den største revolution siden… ja, internettet! Han opfordrer eleverne til at udvide deres kompetencer og omfavne de mange muligheder, som AI bringer med sig. Man kan næsten se inspirationsboblerne over hovederne på de nysgerrige unge.
Mulighederne Er Uendelige – Nogenlunde
Når alt kommer til alt, står Silke Jensen stadig en smule skeptisk tilbage. “Man ved jo ikke, hvor det ender,” siger hun og får det til at lyde som begyndelsen på en science fiction-film. Men det hele handler om at tage chancer, selv når de involverer en digital assistent, der mener, at Taylor Swift er et highbrow emne. Mulighederne er absolut inden for rækkevidde – så længe man har WiFi!