TikTok tager teten med auto-flagging af AI videoer!
I en verden, hvor falske videoer spreder sig hurtigere end rygter om en kendis’ hemmelige bryllup, træder TikTok nu ind på scenen med en løsning. Platformen har annonceret, at den vil begynde at mærke videoer genereret af kunstig intelligens (AI), selv dem der er skabt på andre platforme. Så næste gang du støder på en video af en dansende præsident, så tjek lige mærkaten først!
Digitale vandmærker kommer til undsætning
TikTok vil bruge avancerede digitale vandmærker fra Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) til at identificere AI-genererede videoer. Det betyder, at TikTok vil kunne vise, hvornår og hvordan indholdet er blevet lavet eller redigeret, hvilket er en kamp mod ‘fake news’ i den digitale tidsalder. For sikkerheds skyld – hold øje med det nye bling-bling på din skærm!
Hvad med de mindre spillere?
Mens de store drenge som Microsoft, Google og Adobe er med i C2PA, er det de mindre AI udviklere, der stadig kan finde på at udstede videoer uden denne nye fancy etikettering. Det er lidt som at være det sorte får i AI-familien – man følger ikke helt med resten af flokken.
Andre sociale medier halter bagefter
Samtidig med at TikTok sprinter foran med deres etiketteringsplaner, ser det ud til, at andre sociale medieplatforme stadig snører deres sko. Snapchat har taget små skridt ved at mærke deres eget AI-genererede indhold, mens Elon Musks X (tidligere kendt som Twitter) ser ud til at stole mere på god gammeldags bruger-genereret detektivarbejde med deres ‘community notes’.
Tilbage til fremtiden?
Det store spørgsmål er, om disse digitale vandmærker og etiketter virkelig vil sænke udbredelsen af AI-genereret indhold, eller om vi er på vej mod en ny æra af ‘zombie internet’, hvor falske og manipulerede videoer vil gå ubemærket hen? Kun tiden vil vise. Men én ting er sikkert – på TikTok er der ingen AI-videoer, der kan gemme sig!
Skal vi grine eller græde?
Selvom den nye teknologi er en alvorlig sag, kan vi ikke hjælpe med at grine lidt af situationen. Det er som et evigt kapløb mellem teknologisk innovation og de evigt snu skabere bag skærmen. Hvem ved, måske TikToks næste store hit bliver en AI, der fortæller knock-knock jokes?
Så husk at tjekke etiketten næste gang du støder på en utroligt realistisk video af din yndlingscelebritet, der gør noget usandsynlig sjovt – den kan være mere kunstig end din plastikjuletræ! Og husk, på TikTok, ægte autenticitet er kun et vandmærke væk.