Nike Tager Springet Ind i AI’s Varme Favntag
I en dristig vending mod fremtiden er Nike i gang med at udvikle sin helt egen generative AI-model for at puste nyt liv i produktdesignet. Tænk på det som en diger databank med atletdata, parat til at lege digital alkimist i designlaboratoriet!
Nike’s Egen Hemmelige Have
Ifølge John Hoke, Nikes stjerneklare innovationschef, handler det om at klippe løs i deres egen lille “private AI have”. Hovedingredienserne? Eksklusive data direkte fra atleternes puls og præstationer, tilsat en snært af offentligt tilgængelig AI-magi. Den præcise opskrift og navn på modellen er endnu i opløbet, så forvent en spændingsfyldt afsløring snart!
Designmæssig Superbrændstof
Under en nylig begivenhed i Paris, hvor de olympiske lege 2024 snart finder sted, løftede Nike lidt af sløret for deres nye fodtøjsserie. Fra sprinteren Sha’Carri Richardson til fodboldstjernen Kylian Mbappé, AI hjalp med at omdanne atletiske drømme og personligheder til sko koncepter. Hoke beskriver AI som “raketbrændstof for kreativitet”, der transformerer ideer til prototyper i hidtil uset hast.
AIR: Fra Drøm til Drivbane
Projektet Athlete Imagined Revolution (AIR) så Nikes designere dykke dybt ned i atleters personligheder for at kreere fodtøj, der er mere end blot sko – det er en forlængelse af atletens anatomi og bevægelsessignatur. Men kan disse hyper-personaliserede skabninger nogensinde snøre sig op til legale løb? Det står hen i det uvisse under verdensatletikkens stringente regler.
AIR: Fremtidens Quantum Kreativitet
Hoke snakker om en ny æra, hvor hurtighed og nøjagtighed balanceres på en knivsæg gennem brug af AI, virtuel virkelighed (VR) og 3D print. At designprocessen nu kan skrumpes ned til timer i stedet for uger, hvilket holder atleterne tættere på udviklingsprocessen end nogensinde før.
Fejl Er Del Af Magien
Trods eksperternes bekymringer om AI’s fejl og ‘hallucinationer’, er Hoke ubekymret. For ham er disse snarere kilder til inspiration end frustration. “Fejl og hallucinationer skræmmer ikke mig her,” sagde han. “Jeg synes, de åbner op for en ny dimension af min egen kreativitet.”
Med denne tilgang ser det ud til, at Nike er klar til at løbe stafetten videre ind i fremtiden, hvor AI ikke blot er et værktøj, men en integreret partner i den kreative proces. Hvem ved? Måske er det snart dine løbesko, der er tænkt, følt og skabt af en AI.