Revolution i skoleprøverne!
Så er det slut med kun at svede over papir og blyant til eksamen! Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har fået nye fif fra en ekspertgruppe, der foreslår at ryste posen godt og grundigt med ChatGPT og andre digitale hjælpere. Nu skal eleverne både kunne klare prøver med og uden den digitale støttehjul!
Digital dualitet
Efter en kraftig indtog af kunstig intelligens i klasselokalerne, skal der nu skabes balance mellem teknologi og tradition. Det betyder prøver i to versioner: én hvor Google er din bedste ven og én hvor du er helt på egen hånd. Det er lidt som at køre bil med og uden GPS – begge dele skal mestres!
Underviserne i ny rolle
Ekspertgruppen, under styrelsen af Birgitte Vedersø, opfordrer alle lærerne til at omfavne AI og andre digitale værktøjer i undervisningen. Det skal ikke være nok at vide hvor power-knappen sidder, men også hvordan man navigerer i informationens hav uden at drukne.
Opdatering af prøver on-the-fly
Det er ikke nok at revurdere prøverne hvert jubelår. Nej, der skal skiftes gear hurtigere end en Tesla på Ludicrous Mode når det kommer til at tilpasse prøveformer til den rivende teknologiske udvikling!
Lær kritisk tænkning før det er for sent!
Kritisk tænkning er mere nødvendigt end nogensinde før. I takt med at teknologien udvikler sig, skal de unge hoveder lære at skelne mellem godt og skidt input fra deres digitale assistenter. Det er essentielt, at eleverne bliver skarpe til at vurdere, hvad der er værd at lytte til – både online og offline.
Praksis møder teori
Det handler ikke kun om at læse op til prøven, men også om at anvende viden i virkelige situationer. Med de nye anbefalinger bliver der lagt op til, at eleverne skal teste både deres teoretiske viden og deres digitale færdigheder i praksis. Det bliver spændende at se, hvordan de klarer ægte udfordringer fremfor de gamle flervalgstests.
I sidste ende, som Tesfaye siger, skal ændringerne sikre, at vurderingerne af elevernes evner er retvisende og retfærdige. Så næste gang en elev klager over uretfærdige prøver – vedkommende har måske bare brug for lidt mere øvelse med eller uden digital hjælp!