AI-genereret reklame for 2.000 dollars tager NBA Finals med storm
En opsigtsvækkende AI-genereret reklame har netop ramt millioner af seere under NBA Finals, og den kostede kun sølle 2.000 dollars at producere. Reklamen for betting-platformen Kalshi er blevet et samtaleemne på sociale medier efter dens premiere under kamp tre i finaleserien.
Fra GTA til NBA på kun to dage
Bag reklamen står selvudnævnte “AI-filmskaber” PJ Accetturo, der blev hyret til at skabe den “mest vanvittige” reklame muligt. Med inspiration fra videospillet GTA IV og hans egen opvækst i Florida, lykkedes det ham at skabe et bizart reklameunivers, som han selv beskriver som “GTA VI møder kokain-vanvittig Florida-mand“.
Google Veo 3 – det nye reklameværktøj
Reklamen blev skabt ved hjælp af Googles nye tekst-til-video-generator Veo 3. Accetturo fortæller, at det krævede mellem 300-400 genereringer for at få 15 brugbare klip. “Én person, 2-3 dage. Det er en omkostningsreduktion på 95% sammenlignet med traditionelle reklamer,” skriver han på X.
Absurd indhold vækker opsigt
I reklamen ser vi blandt andet en ældre mand med cowboyhat og chihuahua, en person der svømmer i et bassin fyldt med æg, og en rumvæsen der bunder øl. Samtidig flashes der forskellige væddemål på skærmen – fra NBA-vindere til antallet af orkaner i år og prisen på æg.
Godkendt af Disney-ejede ABC
Det er bemærkelsesværdigt, at Disney-ejede ABC godkendte den kaotiske reklame til visning under en af årets mest sete sportsbegivenheder. Dette signalerer en stigende accept af AI-genereret indhold i mainstream-medier.
Fremtidens reklamelandskab
Med lanceringen af Veo 3 for bare få uger siden, er denne reklame formentlig bare begyndelsen. Accetturo forudser, at 2025 vil byde på endnu flere “high-dopamine” AI-genererede reklamer. Samtidig eksperimenterer tech-giganter som Amazon, Meta og Netflix allerede med AI-værktøjer til annoncører.
Så næste gang du ser en bizart udseende reklame på TV, kan det meget vel være, at den er skabt af en person i underbukser med en AI på få dage – og til en brøkdel af prisen for traditionelle reklamer.