Foråret nærmer sig, og det betyder, at gymnasieelever og lærere snart vil blive bombarderet med endnu en eksplosion af AI, der både kan være en ven og en fjende i klasseværelset. Forud for Gymnasielærerdagen 2024 har tre skarpe eksperter fra Aalborg Universitet samlet en stribe gode råd, der skal hjælpe både lærere og elever med at navigere i dette nye landskab fyldt med algoritmer og neurale netværk.
Kunstig Intelligens som Medspiller
Eksperterne slår fast, at AI ikke behøver at være en frygtindgydende terminator, der erstatter lærerne, men snarere en *medspiller*, der kan skabe nye læringsmuligheder. Måske bliver det endda AI, der husker den lektie, som eleverne “glemmer” weekend efter weekend.
Fra Buzzword til Værktøj
Det handler om at transformere AI fra et buzzword til et virkelig nyttigt værktøj i undervisningen. Forestil dig en verden, hvor *klassekompaten* faktisk kan foreslå den rigtige side i bogen, fordi en chatrobot har hørt efter i timen.
Ethvert Problem Løser Sig Selv – Næsten
Måske er det charmerende, men eksperterne advarer mod at tro, at AI kan løse ethvert problem. En stærk forkærlighed for algoritmer vil ikke nødvendigvis hjælpe eleverne med at finde ud af, hvad X er i ligningen, men det kan pege dem i den rigtige retning – eller i det mindste give en sjov forklaring.
Stil Bogstaveligt Talt De Rigtige Spørgsmål
Når det kommer til AI, handler det ikke om at kunne alle svarene, men i højere grad om at kunne stille *de rigtige spørgsmål*. En god elev er ikke den, der ved det hele, men den der spørger AI’en, indtil svaret giver mening. Så skru op for nysgerrigheden og lad kreativiteten få frit spil!
Så når eleverne næste gang sætter sig ved computeren, skal de huske, at kunstig intelligens kan være lige så forudsigelig som en kat om natten. Det vigtigste er at bevare en sund skepsis og huske, at AI trods alt er bygget af mennesker – med alle de skøre, sjove, og undertiden vildledende kvaliteter, det kan indebære.