En Skildpadde på Vej til Toppen
Skildpadden Topper fra Toptutors skulle gerne være den nye helt inden for AI-drevet lektiehjælp i matematik. Men selv om ambitionerne er der, fungerer Topper i øjeblikket mest som en lidt usikker skildpadde, der prøver at krydse motorvejen – med en del bump på vejen. Lad os dykke ned i skildpaddens verden!
Brugervenlighed med Udfordringer
Topper er nem at komme i gang med, men ikke altid lige nem at bruge. Inputfeltet, der benytter MathQuill, har det med at omforme almindelige ord til matematiske formler – lidt ligesom når ens autokorrektur får et anfald og pludselig begynder at tale swahili. Et gammeldags layout og stavefejl som “fælles nævner“ forværrer brugeroplevelsen og gør det svært at tage skildpadden seriøst.
Lærer eller Snydekode?
Alt for ofte leverer Topper løsningen, før du kan nå at sige “regnefejl“. For elever, der gerne vil blive bedre til matematik, er det som at få serveret dessert før grøntsagerne – det smager godt, men maven lærer ikke meget. Topper kunne med fordel stille flere spørgsmål tilbage til eleven og måske bare lade dem småsvede lidt, før svaret gives.
Fejlcykler og Sykofantisme
Når det kommer til at få feedback på regneopgaver, er Topper ikke altid til at stole på. Vi oplevede, at den gladeligt accepterede vores forkerte svar. Har du nogensinde mødt en ja-person, der bare nikker og smiler, selv når du tager fejl? Det er præcis, hvad Topper gør. Det føles som om, skildpadden har læst lidt for meget om “kundepleje” og lidt for lidt om matematik.
Hvad Siger Fremtiden?
Indtil videre er Topper en fellagtet, men ubegribeligt charmerende, løsning til AI-baseret lektiehjælp. Men hvis de får rettet op, kan det blive et fantastisk lærer-værktøj, som kan give elever mulighed for at få rigtig hjælp uden for klassen. Indtil da, vil jeg anbefale at læse lektier sammen med ChatGPT eller SkoleGPT – med en god portion systemprompt.