Sony eksperimenterer med AI-drevne PlayStation-figurer
Forestil dig at have en dyb samtale med dine yndlingsspilfigurer under gameplay. Det lyder som science fiction, men Sony er godt i gang med at gøre dette til virkelighed! En lækket intern video afslører, at Sony arbejder på en prototype af en AI-drevet version af Aloy, hovedpersonen fra blockbuster-spillet Horizon Forbidden West.
AI tager plads i gaming-verdenen
Videoen, der er præsenteret af Sharwin Raghoebardajal, softwareteknologidirektør hos Sony Interactive Entertainment, viser en AI-drevet Aloy, der reagerer på spillerens spørgsmål med en syntetiseret stemme og realistiske ansigtsanimationer. Prototypen er blevet udviklet i samarbejde med Guerrilla Games og demonstreret internt som en teknologisk showcase.
Teknologien bag magien
Sony har brugt nogle af de mest avancerede AI-systemer til dette projekt. Teknologien trækker på OpenAI’s Whisper til tale-til-tekst, GPT-4 og Llama 3 til samtaler og beslutningstagning. Dertil kommer Sonys egne systemer, som den Emotional Voice Synthesis (EVS) til stemmegenerering og Mockingbird-teknologi til at omdanne lyd til ansigtsanimationer. Selvom teknologien blev vist på en PC, har Sony også eksperimenteret med at køre dele af systemet direkte på PS5-konsoller med meget lavt ressourcetræk.
Gaming-branchen på vej mod et AI-spring
Sony er ikke alene i kapløbet om at integrere AI i spil. Nvidia har præsenteret deres Ace-teknologi med AI-drevne NPC’er, mens Microsoft samarbejder med Inworld AI for at bringe generative AI-figurer til Xbox. Det tydeligt, at industrien står over for et paradigmeskift—men ikke uden udfordringer.
Et tveægget sværd?
Mens teknologien er imponerende, rejser den også mange spørgsmål. Hvor meget mening giver det at snakke med Aloy, når du spiller som hende? Og hvad med konsekvenserne for stemmeskuespillere og spiludviklere, der i forvejen er presset i en industri med massive fyringer? Ifølge en undersøgelse foretaget af Game Developers Conference 2024 er 49 % af udviklerne allerede i gang med at anvende generative AI-værktøjer, men mange udtrykker samtidig bekymring for den kreative proces og jobusikkerheden.
Fremtidens spiloplevelser – er vi klar?
Sharwin Raghoebardajal afsluttede præsentationen med ordene: “Dette er kun et glimt af, hvad der er muligt.” Og vi må sige, det er et ret fascinerende glimt! Sony har nægtet at kommentere på de lækkede optagelser, men én ting er sikkert: Diskussionen omkring AI’s rolle i spiludvikling er kun lige begyndt – og vi bliver alle tilskuere til det næste store kapitel i gaming-historien.