AI-skandalen der nægtede at dø – Reviewed rejser sig fra graven
Som noget ud af en dårlig sci-fi-film ser det ud til, at Gannetts tidligere forbrugeranmeldelsessite, Reviewed, er genopstået – og det er langt fra uden drama. Sidste sommer meddelte mediegiganten en fuldstændig lukning af platformen og fyring af over 70 ansatte, angiveligt grundet Googles ændringer i søgealgoritmer, der havde “ødelagt deres forretningsmodel.” Men i stedet for at hvile fredeligt, lever Reviewed videre som en slags digital zombie. Hvad foregår der egentlig?
“Lukket” – men stadig aktivt?
Forhenværende ansatte havde næppe forestillet sig, hvad der ville ske efter november 2024. Trods beskeden om permanent lukning bliver der stadig udgivet artikler på sitet. Faktisk er flere af de “nye” anmeldelser bare gamle artikler med opdaterede overskrifter – tilsyneladende uden nogen produkttests af de lovpriste varer fra 2025. Hvordan bestemmer de, hvad der nu er “det bedste”? Ingen aner det, heller ikke de tidligere medarbejdere.
Oven i hatten er den ikoniske Cambridge-testlab blevet nedlagt, selvom sitet stadig hævder at bruge en “detaljeret, objektiv testproces.” Lyder mistænkeligt meget som digital reklamesnak, hvis du spørger os.
Fra lukning til ejerskifte
Det viser sig, at der er en ny spiller bag kulissen: StackCommerce. E-handelsplatformen har tilsyneladende opkøbt Reviewed – uden det store postyr. StackCommerce indrømmede først opkøbet efter spørgsmål fra mediet The Verge og lænkede bagefter en intetsigende blogpost på deres hjemmeside om handlen. De nye ejere hævder, at de har ansat fem tidligere Reviewed-medarbejdere, men formår ikke at forklare, hvordan deres anbefalinger lever op til tidligere løfter.
AI og fake reviews – et større problem?
Den spegede historie om Reviewed kommer i kølvandet på en anden AI-relateret skandale: FTC’s nylige sag mod Sitejabber, en platform for forbrugeranmeldelser. Sitejabber blev anklaget for vildledning ved at præsentere anmeldelser fra kunder, der aldrig havde brugt produkterne – noget, der uden tvivl pustede deres ratings op. Her straffer FTC nu med klare krav om større gennemsigtighed.
Fællesnævneren? Misbrug af AI for økonomisk gevinst. Det virker som en tikkende bombe i hele anmeldelsesøkosystemet. Hvem kan man overhovedet stole på længere?
Hvorfor betyder dette noget?
Forbrugere forventer ægte og ærlige anbefalinger – ikke maskin-genererede vurderinger eller genopvarmet indhold. Fra gamle Reviewed-artikler, der pludselig får nyt liv, til Sitejabbers forlorne brugeranmeldelser, viser det sig, at *integritet* måske er det næste offer for AI-revolutionen.
Men hey, indtil videre kan vi alle da stadig finde “de bedste rakes i 2025” – selvom du måske skal tage det med et gran salt. Eller et helt saltkar.