AI’s Vild Vesten: ProRata vil betale medierne
Velkommen til AI’s nyeste episode af “Vilde Vesten”, hvor AI-søgemaskiner spiller rollen som revolvermænd og medierne som byens sheriffer i kampen om indhold og indtægter!
Fra Plagiat til Partnerskab
Siden ChatGPT’s triumferende entre for to år siden, har AI været overalt – med Perplexity og OpenAI som nogle af de mest kendte cowboys. Efter anklager om plagiat tog Perplexity skridtet mod at dele annonceindtægter med artikeludgivere. Men som altid i Vesten, er der en ny spiller: ProRata!
Bill Gross: Munderingen på AI’s Frontier
Bill Gross, en sand internet-innovator, står nu i spidsen for ProRata, bevæbnet med hele 25 millioner dollars i funding. Med et blik fast rettet mod retfærdig indtægtsdeling, håber Gross på at vise, at det kan betale sig at betale sine partnere – for bedre kvalitet, naturligvis!
Musikbranchens Mysterium: Fra Napster til ProRata
Mens musikindustrien har skræmmende minder fra Napsters æra, ser ProRata’s indfaldsvinkel mod at belønne bidrag ud til at være en sød symfoni for pladeselskaberne. Universal Music Group spiller med på ProRata’s melodi, overbevist om at der er noget at hente her.
En Lærestreg fra Fremtidens Internet
Nicholas Thompson fra The Atlantic, ser dette som en mulighed for at skabe en ny digital partner. Selv i en usikker fremtid ved han godt, at AI-søgning bliver vitale komponenter i netværkets evolution – så hvorfor stå på sidelinjen, når man kan ride med?
Som stjernerne i AI’s Vilde Vesten skinner ProRata igennem med ambitionen om ikke bare at tjene penge, men også at gøre det med stil – og det er en udvikling, vi alle kan klappe i takt til!