Perplexity: Klar til at ryste Googles trone med annoncer
Forestil dig en verden, hvor du stiller et spørgsmål online, og svaret kommer ikke blot med ord, men også med levende billeder, dybdegående videoer og endda anbefalinger fra Yelp. Velkommen til Perplexity’s univers! Denne generative AI-søgemaskine, som drømmer om at vippe Google af pinden, er nu klar til at tage skridtet videre – ved at introducere annoncer.
Den store pengejagt begynder
Med en lomme fuld af $73.6 millioner fra investorer som Jeff Bezos, har Perplexity besluttet sig for, at det nu er tid til at tjene penge. Hvordan? Ved at lade brands infiltrere dine søgeresultater med native annoncer. Du ved, den slags annoncer, der er så godt skjult, at du næsten tror, de er en del af showet. Dmitry Shevelenko, firmaets øverste chef for forretningsudvikling, kunne dog ikke nævne specifikke detaljer, men én ting er sikkert: Reklamerne kommer.
“Gratis søgninger” – med en lille twist
Til trods for Perplexity’s oprindelige ideal om en søgeoplevelse “fri for reklamemodellens indflydelse”, viser det sig, at annoncer altid har været en del af planen. “Reklamer var altid en del af, hvordan vi ville bygge en fantastisk forretning,” forklarer Shevelenko. Og med en månedlig abonnementspris på $20, så skal der jo findes indtægter andre steder.
Udfordringer og skeptiske blikke
Men med stor magt følger stor ansvarlighed. Og i dette tilfælde, en god portion skepsis fra annoncørernes side. Skal Perplexity bevise sit værd, skal det overbevise markedet om dets skalérbarhed, effektive målretning og ikke mindst mærkesikkerhed. “Vi husker alle, når native anbefalingswidgets gik galt ved at sprede spammy annoncer om mavefedt og sladder om kendisser,” minder Matt Larson os om. Sikke en fest.
Det store sikkerhedstjek
Mærkesikkerhed og gennemsigtighed er på alles læber. Ingen ønsker deres omhyggeligt kuraterede annonce ved siden af forespørgsler, de ville foretrække at holde sig fra. “Hvis der er nogen risiko relateret til mærkesikkerhed og ROI på grund af begrænset rækkevidde, er det ikke en handel, annoncørerne vil lave,” udtrykker David Shapiro sin bekymring.
En verden af muligheder
Tilbage står vi med et Perplexity, der er ved at finpudse sine produktspecifikke planer med mærkesikkerhed som højeste prioritet. Med over 10 millioner aktive brugere om måneden er det klart, at dette AI-eventyr kun lige er begyndt. Måske er det tid til at forberede sig på en fremtid, hvor Google får sig en seriøs konkurrent, eller i det mindste, en underholdende udfordrer på søgemaskinetronen.
Afsluttende tanker
Er Perplexity fremtidens Google? Eller bliver det blot et vedvarende eksperiment i, hvordan ikke at irritere brugerne med for mange annoncer? Tiden vil vise. Men én ting er sikker – i denne nye æra af søgemaskiner, kan det være en god idé at holde sine venner tæt, men sine søgemaskiner endnu tættere.