OpenAI’s Erobring: Fra Stue til Bestyrelsesrum
Hvis du stadig sidder og venter på “året for Linux på desktoppen”, så kan det være, du skal justere dit ur. Ifølge OpenAI’s COO, er tiden nu inde for kunstig intelligens i erhvervslivet. Med en imponerende 600.000 brugere på deres ChatGPT Enterprise platform, har virksomheden set en eksplosiv vækst – et hop fra 150.000 i januar.
Kunderne Strømmer Til
ChatGPT “Enterprise” pakken, designet med de største virksomheder i tankerne, er blot én af måderne OpenAI prøver at tjene penge på deres kunstige intelligens. De har også “Team” for de mindre virksomheder og en “Plus” abonnement til private brugere. Men rolig nu, forretningssnak bliver ikke brugt som træningsdata – modsat hvad hjemmebrugeren kan forvente.
2023: Kampen om Virksomhederne Tager Til
Med et klart signal om at dette år vil stå i kunstig intelligensens tegn inden for erhvervslivet, kan konkurrencen mærkes. Trods en milliard-dollar aftale med Microsoft, finder OpenAI sig i direkte konkurrence med andre tungvægtere som Anthropic og deres Claude-system, som nylig formåede at overgå OpenAIs GPT-4 i tests.
OpenAI Satser på Vækst og Samarbejde
Med omkring 1200 ansatte og planer om at brede sig til Japan, er OpenAI ikke blot fokuseret på vækst, men også på strategiske partnerskaber. Et bemærkelsesværdigt eksempel er en aftale med det tyske Axel Springer, hvorfra OpenAI vil bruge indhold til træning af deres modeller og chatbot-svar, imod en pæn sum af adskillige millioner euro.
Forvent Mere Magi
“Jeg forventer meget mere fra os i fremtiden,” siger OpenAI’s manager. Og hvis vi kender noget til OpenAI, er det at når de siger “mere”, mener de mere. Så spænd sikkerhedsbæltet, for i år tager vi på en vild rejse ind i erhvervslivets AI-dimension!