Hvordan NRK bruger AI til at tiltrække yngre læsere
AI-genererede opsummeringer er NRKs nyeste våben i kampen om at nå de unge læsere. Den norske public service-udbyder har set et fald i traditionelle medieformer blandt yngre målgrupper og satser nu på teknologi for at vende udviklingen.
Den store idé bag projektet
Ved at indsætte AI-genererede bullet point opsummeringer på deres artikler, håber NRK at gøre indholdet mere tiltalende og tilgængeligt. “Vi taber unge læsere, men hele branchen taber unge læsere,” siger Knut Sætre fra NRK. Sammen med Thomas Nikolai Blekeli har han udviklet AI-værktøjet, der nu pryder NRKs artikler.
De første resultater og sjove fakta
Ifølge data fra NRK havde 89 artikler med opsummeringsbokse opnået 1,2 millioner sidevisninger mellem 9. og 16. maj 2024. Af disse blev opsummeringsboksen klikket på 359.000 gange – en klikrate på hele 19%!
Vidste du, at brugere, der klikkede for at udvide opsummeringen, brugte næsten dobbelt så lang tid på siden? De tilbragte i gennemsnit 49 sekunder sammenlignet med 25 sekunder for dem, der ikke klikkede.
Fremtiden ser lys ud
Men NRKs AI-eventyr stopper ikke her. De tester allerede nye værktøjer som live transskription af pressemøder og retssager, en oversættelsestjeneste til samisk og dataanalyse for at hjælpe med efterforskningsarbejde. Sætre og Blekeli er begejstrede for de mange muligheder, AI bringer med sig. “Vi er i de tidlige stadier og udforsker de forskellige muligheder,” siger Blekeli.
En gave til andre nyhedsrum
NRK har endda delt projektets kildekode med Norsk Journalistisk Institutt og arbejder tæt sammen med andre medieorganisationer som Schibsted. “Vi vil konkurrere om de bedste historier, men nødvendigvis ikke om værktøjerne,” siger Sætre. På den måde kan AI-værktøjerne ikke bare hjælpe NRK, men hele medieindustrien.
Det er klart, at AI har potentiale til at revolutionere måden, nyhedsmedier engagerer sig med deres publikum på. Og hvem ved, måske vil NRK snart have de unge læsere tilbage, klikker på opsummeringer og bruger endnu mere tid på deres platform.