Microsofts frygt for AI-dominans fra Google førte til OpenAI-samarbejde
I en verden, hvor tech-giganter kæmper om overherredømmet, har en nyligt offentliggjort email afsløret den indre angst hos Microsoft. Frygten for at blive efterladt i støvet af Google i kapløbet om AI kunne være den egentlige drivkraft bag Microsofts milliardpartnerskab med OpenAI. Denne email giver os et sjældent indblik i den teknologiske verdens drama.
Den oprindelige tvivl
Kevin Scott, Microsofts teknologidirektør, begyndte sin rejse med en god portion skepsis over for virksomheder som OpenAI og Googles DeepMind. Dog ændrede hans syn sig hurtigt fra at være “meget afvisende” til “meget, meget bekymret”, som en Hollywood-filmplot, der udfolder sig i realtid. Hvorfor denne ændring? Jo, Microsoft havde simpelthen svært ved at kopiere de avancerede NLP-modeller, som Google legede rundt med.
Fra skeptiker til troende
Scotts epifani kom, da han indså, at selvom Microsoft teoretisk vidste, hvordan man lavede en AI-model som BERT, tog det dem en evighed (eller i dette tilfælde 6 måneder) bare at træne den. I mellemtiden havde Google allerede haft BERT kørende i et halvt år. Det er lidt som at ankomme til festen, når alle andre allerede er på vej hjem.
Gmails spådomme
Når du mærker, at din Gmail selv kan afslutte dine sætninger, kan du takke den skræmmende effektive AI-træning hos Google. Scott bemærkede i sin email, hvordan Gmails autoudfyld er blevet “skræmmende god”, hvilket naturligvis kun forstærker Googles position på markedet.
Microsofts modsvar: All in på OpenAI
Resultatet af denne frygt og beundring? En solid indsats og investering på 1 milliard dollars i OpenAI i juli 2019. Partnerskabet betød ikke kun finansiel støtte, men også at Microsoft ville blive den eksklusive skyudbyder for OpenAIs ambitioner. Herfra til fremtidens AI-supercomputing via Microsoft Azure.
Microsofts indhentningsløb
Med en erkendelse af at være flere år bagud i forhold til konkurrenterne mht. maskinlæringskapacitet, var denne investering måske lige præcis det spark, Microsoft havde brug for. Og som enhver god sportsfilm lærer os, er det aldrig for sent at komme tilbage i spillet.