Hold fingrene fra vores artikler, AI!
Stop AI-tyveri! Det er budskabet fra en skræmmende stærk alliance af nogle af verdens største medieudgivere, der nu tager kampen op mod Big Techs uautoriserede brug af deres indhold. Fra The New York Times til The Guardian lyder opråbet højt og tydeligt: Beskyt vores arbejde, og gør det ansvarligt.
En kampagne med kant
Kampagnen, døbt Support Responsible AI, løber i denne uge med opsigtsvækkende annoncer i både trykte og digitale medier. Med budskaber som ”AI Steals From You Too” og ”Stealing Is Un-American”, er tonen sat skarpt – og med et glimt af humor. Men budskabet er alvorligt: Mediebranchen kræver fair kompensation, gennemsigtighed og bedre regulering, hvis AI-udviklere vil bruge deres indhold som brændstof til de intelligente algoritmer.
Retfærdighed for indholdsskabere
Bag kampagnen står News/Media Alliance, som opfordrer amerikanerne til at kontakte deres politikere og kræve handling. QR-koder i annoncerne leder direkte til kampagnens side, hvor folk kan støtte op om kravet om, at Big Tech skal give kunstnere, journalister og forfattere den anerkendelse – og økonomiske erstatning – de fortjener.
”Vi er ikke anti-AI”
Det understreger Danielle Coffey, direktør for News/Media Alliance. Udgiverne ønsker ikke at forbyde AI, og mange medier bruger selv AI-værktøjer i deres arbejde. Men der skal skabes et balanceret miljø, hvor originalt indhold respekteres, og pengestrømmen ikke ensidigt går til tech-giganterne.
Forsvaret mod Googles og OpenAIs ønsker
Kampagnen kommer på et tidspunkt, hvor tech-giganter som Google og OpenAI selv har foreslået regeringen at give grønt lys til AI-træning på copyrighted materiale. Det modsatte er dog, hvad medierne her efterspørger. Med et glimt i øjet kunne man næsten sige: Lad nu være med at tage uden at spørge!
Et globalt oprør mod AI-tyveri
Med inspiration fra lignende aktioner i Storbritannien tidligere på året viser dette oprør, at bekymringen over AI-indholdstyveri har internationale dimensioner. Med trofaste fans, kreative skabere og dygtige journalister i ryggen siger medierne højt: ”Gør det fair.” Hvem ville trods alt ikke betale for kvalitetsindhold?