McDonald’s sætter AI-stemmegengivelse på pause: Burgerimperiet tager en tænkepause
McDonald’s har besluttet at stoppe testningen af brugen af kunstig intelligens (AI) til drive-thru-bestillinger, i hvert fald for nu. Siden 2021 har virksomheden samarbejdet med IBM om at teste en AI-chatbot i drive-thru’en, og teknologien har været i brug i over 100 restauranter. Nu planlægger McDonald’s at fjerne AI-teknologien fra disse restauranter og sigter mod at have den helt fjernet inden udgangen af næste måned.
Årsager til at stoppe testen
Den præcise årsag til afslutningen af partnerskabet med IBM er uklar. Men McDonald’s nævnte, at de havde testet, om stemmebestillingschatbotten kunne fremskynde servicen, og testen efterlod dem med troen på, at en stemmebestillingsløsning vil være en del af deres restauranters fremtid.
Fremtidige planer
Selvom AI-teknologien ikke vil blive brugt i McDonald’s restauranter i den nærmeste fremtid, ser virksomheden store muligheder i at fremme deres restaurantteknologi. De vil fortsætte med at evaluere langsigtede, skalerbare løsninger og tage en informeret beslutning om en fremtidig stemmebestillingsløsning inden udgangen af året.
Indflydelse på andre kæder
IBM er i samtaler med andre fastfoodkæder om potentielt at bringe deres AI til deres drive-thru-vinduer. AI testes eller bruges allerede ved drive-thru-vinduer hos Hardee’s, Krystal, Wendy’s, Dunkin’, og mange andre restauranter.
Detaljer fra franchisetagere
En e-mail sendt til franchisetagere sagde angiveligt, at teknologien skal være slukket i alle restauranter, der aktuelt tester den, senest den 26. juli 2024. Hvis du er en fastfood-fan, så få dig en Big Mac, mens talende robotter stadig befinder sig i science fictionens verden!