Luftkrigsførelse Træder ind i AI-Æraen
Under den skarpe middagssol blev et eksperimentelt orange og hvidt F-16 kampfly sendt til vejrs med en larm, der er synonymt med amerikansk luftmagt. Men luftkampen, der fulgte, var ikke som noget andet: Denne F-16 var styret af kunstig intelligens, ikke en menneskelig pilot. Og siddende i førersædet var embedsmand Frank Kendall.
En Tilståelse over Skyerne
Kendall udførte en historisk flyvning ombord på AI-kontrolleret jet, Vista, som udførte lynhurtige manøvrer med hastigheder over 550 miles i timen. Disse manøvrer satte Kendalls krop under pres af op til fem gange tyngdekraften! Efter endt flyvning kunne han ikke skjule sit store smil og proklamerede, at han havde set nok til at stole på denne stadig-lærende AI med beslutninger om våbenbrug i krig.
Men Vent, Der er Modstand!
Mens teknologien lover revolutionerende ændringer, er mange eksperter og humanitære grupper dybt bekymrede. De frygter scenarier, hvor AI selvstændigt kan affyre våben og dræbe uden yderligere menneskelig rådgivning. “Der er udbredte og alvorlige bekymringer ved at overlade liv og død beslutninger til sensorer og software,” advarer Det Internationale Røde Kors.
AI vs. Menneskelige Piloter
Vista’s AI har allerede vundet kampe mod menneskelige piloter i luft-til-luft kampøvelser. Disse programmer lærer hurtigt fra hver kamp, og nogle AI-versioner testet på Vista slår allerede menneskelige piloter i luftkampe. Det sætter spørgsmålstegn ved fremtidens rolle for menneskelige piloter.
Penge Snakker også
Det er ikke alt sammen strategi og sikkerhed—penge spiller også en stor rolle i skiftet til AI-styrede fly. Med en flåde af mindre og billigere ubemandede jets ser det ud som om, at fremtidens luftkrig vil være mere økonomisk bæredygtig, især når man tager i betragtning de produktionstidsforsinkelser og budgetoverskridelser, der har plaget F-35 Joint Strike Fighter-programmet.
Fremtiden Er Nu
Med AI-styrede jets, specifikt Vista, som lærer fra millioner af datapunkter i en simulator før test i den virkelige verden, er USA’s luftvåben ikke kun på forkant – de laver loopings om konkurrencen! Og selvom Kina har AI, mangler de stadig evnen til at teste uden for en simulator, hvilket betyder, at nogle lektioner, ja dem lærer man bedst oppe i det blå.
Kendalls Ord: “Vi Skal Løbe Hurtigt”
Det er et kapløb mod tiden og teknologien. Som Kendall siger, er det en sikkerhedsrisiko ikke at have AI i luften. Nu hvor andre lande målrettet udvikler lignende teknologier, er det kritisk for USA at vedblive med at løbe – og at løbe stærkt!