Kina lukker ned for AI under afgørende eksamener
I disse dage kæmper over 13,3 millioner kinesiske studerende om de eftertragtede universitetspladser under landets berygtede “gaokao”-eksamener. Men i år er der en ny modstander på banen: kunstig intelligens.
Kinesiske tech-giganter har nemlig taget drastiske skridt for at forhindre snyd ved at lukke helt ned for deres AI-værktøjer under de landsdækkende eksamener, der finder sted fra 7. til 10. juni.
Tech-giganter trækker stikket
Populære AI-apps som Alibabas Qwen og ByteDances Doubao har midlertidigt deaktiveret deres billedgenkendelsesfunktioner for at forhindre studerende i at uploade eksamensopgaver. Andre tjenester som Tencents Yuanbao og Moonshots Kimi er gået endnu videre og har suspenderet alle deres billedgenkendelsestjenester i eksamenperioden.
Når studerende forsøger at bruge værktøjerne, mødes de af beskederne om, at funktionerne er deaktiveret “for at sikre retfærdighed i optagelsesprøverne” – en høflig måde at sige “vi ved godt, hvad I har gang i!” på.
Gaokao: Eksamen på steroider
For danske studenter kan studentereksamen være stressende, men den kinesiske “gaokao” tager eksamensangst til et helt nyt niveau. Disse prøver er den eneste vej til en universitetsuddannelse i Kina, og konkurrencen er så intens, at hele samfundet tilpasser sig.
Offentlige begivenheder udsættes, kontorer åbner senere, og der oprettes særlige trafikbaner for at sikre, at eleverne kommer frem til tiden. Det er eksamen, når det er allermest alvorligt!
AI-våbenkapløbet i uddannelsessektoren
Problemet med AI-snyd er ikke unikt for Kina. Chatbots har gjort det nemmere end nogensinde for studerende verden over at snyde sig gennem uddannelsessystemet. I USA har mange universiteter reageret ved at genindføre gammeldags papireksamener, og salget af de traditionelle “blue books” (eksamensbøger) er eksploderet de seneste to år.
Dobbelt sikkerhed mod snyd
Selvom kinesiske studerende allerede har forbud mod at medbringe enheder som telefoner og bærbare computere under eksamenerne, fungerer deaktiveringen af AI-chatbots som et ekstra sikkerhedsnet. Myndighederne tager ingen chancer – flere provinser bruger endda AI-overvågningssystemer til at opdage “unormal adfærd” som hvisken eller mistænkelige blikke mellem eleverne.
Man kan næsten sige, at de bruger AI til at bekæmpe… AI. Ironien er til at tage og føle på!
Teknologiens dilemma
Situationen i Kina illustrerer perfekt det dilemma, uddannelsessektoren står overfor i AI-æraen: Hvordan udnytter vi teknologiens fordele uden at undergrave selve grundlaget for læring og fair evaluering?
Imens må de kinesiske studerende klare sig med den gode, gammeldags metode – at bruge hjernen. Og måske er det slet ikke så dårligt endda?