Ambitiøse AI-planer – men husk mennesket!
Robotter, algoritmer og automatisering – AI-feberen raser på gangene i det offentlige Danmark. Politikerne vil digitalisere og effektivisere, og maskinerne arbejder sig stødt ind hos kommuner, styrelser og ministerier. Men i begejstringens slipstrøm minder HK om noget ret væsentligt: Borgerne skal ikke ende som support i et sci-fi-eksperiment.
En venlig stemme – ikke kun en chatbot
HK jubler over de høje ambitioner for kunstig intelligens, men advarer imod, at begejstringen ender som en virtuel blindgyde. “Det lyder meget smart, men vi skal stadig kunne ringe, hvis vores digitale pas løber tør for strøm, eller vi pludselig står med ti nemID’er og ingen adgang,” lyder det fra forbundets formand, som kraftigt understreger: Borgerne skal fortsat kunne få kontakt til et levende menneske – også selvom computeren taler pænt nok (på sit eget lidt kejtede sprog).
AI og servicehunde – begge er gode, men…
AI kan hjælpe med meget, fra hurtigere sagsbehandling til mere brugervenlige selvbetjeningsløsninger. “Men der skal altså også være nogen, man kan ringe til, når AI’en har fået krampe eller ender i stilhedens svarrum,” pointerer HK. “Lidt ligesom servicehunde: De er uundværlige – men man snakker stadig gerne med ejeren indimellem.”
Borgerne midt i algoritmerne
Udviklingen er ikke til at standse, men HK insisterer på, at menneskeligt nærvær hører til i fremtidens digitale landskab. Målet er et offentligt system, hvor AI gør det nemmere – ikke sværere – at være borger. Eller som forbundet tørt bemærker: “AI og menneske – sammen er de bedre. Men nogen skal lige sikre, at borgere ikke kommer i klemme mellem linjerne i computerens kode.”