Designere uddanner en AI model i deres egen stil, og det viser ikke kun den værdiskabelse, som kunstig intelligens kan give kreative arbejder, men også hvordan opfattelsen af AI værktøjer indenfor industrien udvikler sig.
Google på forkant med AI og kunst
I skyggen af årets storslåede Google I/O konference, hvor alle de sædvanlige produktannonceringer blev afsløret, fandt en langt mere stille, men lige så vigtig begivenhed sted.
Infinite Wonderland: En ny tilgang til fortælling
Google Labs præsenterede deres eksperimentelle kreative projekt, “Infinite Wonderland”, og det nye værktøj “StyleDrop”. Ideen var at genfortolke historien om Alice i Eventyrland ved hjælp af fire professionelle designere, der trænede en AI model til at gengive billeder i deres personlige kunstneriske stilarter.
Stjernedesignere møder Google DeepMind
Designerne Haruko Hayakawa, Eric Hu, Erik Carter og Shawna X arbejdede sammen med Google i flere måneder for at lære at bruge Google DeepMind’s Imagen 2 AI. Resultatet er imponerende: Tekst fra Lewis Carrolls bog kombineret med billeder der kan genereres i den stil, man ønsker—fra designerne selv eller den oprindelige illustrator, John Tenniel.
Nye muligheder for kreative professionelle
Sammen med AI kommer der nye muligheder for kreative professionelle. Som Haruko Hayakawa udtrykker det: “Jeg vil aldrig opgive en masse kreativ kontrol, men hvad der er interessant ved værktøjet er, at det tillader mig at skabe arbejdet, men også have en variant i enormt omfang, som jeg kan gøre alle mulige ting med.” Det åbner en hel ny dør af muligheder og lader os træde op i en anderledes rolle.
Teknologi, der tilpasser sig kunstnernes behov
Ifølge Matthew Carey, Google Creative Lab’s group creative director, er feedback som Hayakawas et godt tegn. “Det er positive signaler for os—at denne teknologi virkelig kunne være nyttig for kunstnere ud over de fire i dette samarbejde,” siger han.
En snigkig ind i fremtidens kreative proces
Google Creative Lab arbejder ihærdigt med at integrere StyleDrop i deres eksisterende produkter til offentlig brug. Som Carey siger: “Mange af disse værktøjer, der kommer ud af Labs hos Google, er fantastiske glimt af, hvordan fremtiden for skabelse kunne se ud og måder at supplere den kreative proces på.”
Det bliver kun mere gakket og spændende i den professionelle kreative sfære med AI på banen. Mon ikke vi kommer til at se flere og flere designere tage disse værktøjer til sig?