Google skubber AI til grænsen i søgemaskinen!
Google, det store monster af en søgemaskine, har rullet en ny AI-drevet funktion ud. Det er tilsyneladende ikke nok at dominere vores liv med deres links; nu vil de også fodre os med AI-sammenfattede svadaer. Og gæt hvad? Dette lover både at fremskynde informationsjagt og potentielt at smadre den skrøbelige webtrafik – så den dobbelte spænding!
AI svada på toppen
Denne tirsdag annoncerede Google ved deres årlige udviklerkonference at de vil begynde at peppe deres søgeresultater op med AI-genererede svar. Nu kan du glæde dig til at se disse konversationelle AI-sammenfattende svar vælte ind over skærmen, når du søger. Men rolig nu, hvis du leder efter simple ting som vejrudsigten eller en butiksadresse, lover Google stadig gammeldags links. Puh!
1 milliard klogere, eller…?
Inden årets udgang venter Google at tilføje disse AI-overblik til så mange som 1 milliard menneskers søgeresultater. Det betyder omkring en syvendedel af verdens befolkning kan blive omfattet. Spændende, ikke? Medmindre du har en hjemmeside og lever af indtægterne fra dine links, så er det måske knap så sjovt.
Ak, hvor vi elsker risiko
I kølvandet på disse ændringer står Google til at tabe penge – milliarder af dem, om vi skal være mere præcise – hvis de nye, lækre AI-svar snupper klik fra annoncerne. Det er et dristigt skridt fra Google, men hvad skal man gøre? Når AI er på spil, er det gå stort hjem, ikke?
Legal udfordringer i horisonten
Når vi taler om at gå stort, så kan Googles AI fest også betyde juridiske tømmermænd. Tager de for meget fra andres indhold til at træne deres glubske AI? Det spurgte The New York Times da også lidt om en gang, i en retssag, om du husker? Uanset vil den øgede brug af AI sikkert fortsætte med at skabe overskrifter – og måske nogle søgsmål.
Kapitel næste i søgningens æra
Jim Yu, fra firmaet BrightEdge, siger det som det er: “Dette er absolut det næste kapitel i søgning.” Google justerer alle mulige spændingsvariable ved en gang: søgningskvalitet, webtrafik og så selvfølgelig monetisering. Det er et cirkus derude, og Google er cirkusdirektør!
Så næste gang du søger på Google, måske skal du undre dig over, hvad der sker i kulisserne. Er AI’en virkelig den bedste dirigent, eller har vi brug for en lille tilbagevenden til de mere analoge dage? Tid vil vise!