FTC i Skarpt Fokus på AI-Overvågning af Priser
Den amerikanske Federal Trade Commission (FTC) har nu rettet sit skarpe blik mod otte selskaber, der benytter AI-drevne “surveillance pricing” værktøjer. Disse værktøjer analyserer forbrugerdata for at fastsætte målrettede priser på produkter og tjenester, og det lyder som starten på en futuristisk film. Men det er virkeligheden, folkens!
Hvem Er Under Luppen?
Blandt de undersøgte virksomheder er tunge drenge som Mastercard, JPMorgan Chase, McKinsey & Co., og Accenture. Men det stopper ikke der. Også Pros Holdings Inc., Revionics, Bloomreach, og Task Software står til at få deres AI-muskler undersøgt af FTC’s forstørrelsesglas.
Hvad Er Surveillance Pricing?
Surveillance pricing lyder måske som noget fra en science fiction bog, men det er den skarpe, virkelige verden, hvor AI kombinerer forbrugerdata som lokation, demografi, kredit historie, og browse/købs historie for at kategorisere os og sætte priserne derefter. Det er både smart og måske lidt skræmmende.
Er Det Her Fremtiden Eller Bare Nysgerrighed?
Når AI bliver sat i spil på denne måde, løfter det hurtigt spørgsmålet: Er dette den naturlige fremtid for prisfastsættelse, eller er det en glidebane mod en mere overvågnings-præget hverdag? FTC’s undersøgelse vil forhåbentligt give os nogle svar. Indtil videre kan vi dog kun følge spændt med.
I en tid hvor teknologien ser ud til at vide alt om os, er det måske ikke så slemt med lidt overvågning af overvågerne!