Kunstig intelligens siger snart ”Nej, men…”
Farvel til frustrerende dårlige undskyldninger fra kunstig intelligens! Forskere fra Aalborg Universitet er på banen med løsningen, der skal spare os for endeløse runder med hjælpeløse chatbots.
Ingen flere blinde afvisninger
AI bruges overalt: i søgemaskiner, sociale medier og utallige chatbots på hjemmesider. Især sidstnævnte kan give os lange grå hår, når vi får svaret: “Jeg er ked af det, men jeg kan ikke hjælpe med den anmodning.” Men nu siger forskningen fra Aalborg Universitet, at de dage kan være talte.
Forskningen bag de høflige afslag
”Vi oplever alle situationer, hvor AI ikke kan gøre det, vi beder om. Vores resultater tyder på, at en bedre tilgang ville være at omdirigere brugerne til nyttige ressourcer,” siger Joel Wester, ph.d. fellow ved Aalborg Universitet, som har forsket i, hvordan store sprogmodeller siger ”nej”.
Joel Wester har undersøgt, hvordan folk opfatter fire forskellige afvisningsstile fra store sprogmodeller (LLM) på tværs af tre forskellige emner. Resultaterne viser, at den grundlæggende afvisningsstil føles mest frustrerende og mindst nyttig. Forskerne har brugt data fra 51 personer, der viser, at vi er mest positive over for afvisninger, der indeholder alternative løsninger.
AI med charme og effektivitet
Bedre afvisningsstile betyder ikke, at AI vil kunne hjælpe med alt, inklusive ulovlige anmodninger som skattesnyd. Men det betyder, at vi kan undgå unødvendig frustration i mange andre situationer, forklarer Joel Wester.
”På grund af tekniske begrænsninger kan AI-systemer nogle gange ikke levere de svar, vi ønsker. Vores undersøgelse viser dog, at vi kan reducere frustration ved at ændre, hvordan AI-systemer reagerer,” tilføjer han.
Høfligere chatbots, gladere mennesker
Forskningen viser, at brugerne er langt mere tilbøjelige til at acceptere uønskede svar, så længe de leder videre til noget nyttigt. Forestil dig, at en AI ikke kan booke en flyrejse på grund af manglende tilgængelighed, men i stedet foreslår alternative datoer eller nærliggende lufthavne. Så er vi langt bedre stillet!
Joel Wester har præsenteret forskningen ved ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, anerkendt som en af de mest prestigefyldte konferencer inden for menneske-computer interaktion.