AI-lærebøger vækker bekymring hos forældre i Sydkorea
Planerne om at introducere AI-drevne lærebøger i klasselokalerne får et mix af jubel og rynkede øjenbryn i Sydkorea. Med lanceringen af tablets næste år og en ambition om at have dem udbredt til alle fag undtagen musik, kunst, idræt og etik inden 2028, har regeringen bestemt fået snebolden til at rulle på skolernes digitale skråplan.
Forældre siger “Tid ud!”
Men det er ikke alle, der klapper i hænderne. Over 50.000 forældre har underskrevet en underskriftsindsamling, som beder regeringen om at træde på bremsen. “Vi vil gerne fokusere mere på vores børns overordnede velvære end på fancy nyt tech,” siger de. Måske er det også lidt svært at koncentrere sig om brøkmængder, når ens tablet blinker med notifikationer fra TikTok?
Digitale dilemmaer
En bekymret mor, Lee Sun-youn, delte sin bekymring med Financial Times: “Jeg er bange for, at for meget brug af digitale enheder kan påvirke deres hjerneudvikling, koncentrationsevne og problemløsning negativt.” Kan vi høre et “Amen” fra dem, der har set børn stirre på en skærm som zombier?
Dashboards i stedet for sort tavle
Regeringen har endnu ikke afsløret mange detaljer om, hvordan det hele skal fungere. Det eneste, vi ved, er, at materialet vil være tilpasset forskellige læringshastigheder, og at lærere vil bruge dashboards til at monitorere elevernes fremskridt. Kunne det være, at lærernes næste store udfordring bliver at få eleverne til at lægge tablets ned og faktisk lytte?
En teknologisk snebold
Uanset hvad, så ruller snebolden med hastighed ned ad teknologibakken i Sydkorea. Måske lærer vi i fremtiden at stave til “digital detox” i skolen, og ikke blot “artificiel intelligens”?
En ting er sikker: Denne debat er langt fra slut. Så hold fast i dine tablets og følg med, mens vi venter på næste kapitel i denne teknologiske fortælling.