Det Digitale Lærred: David Cronenberg om AI’s Løfter og Trusler i Filmbranchen
Under tirsdagens pressekonference på Cannes Film Festival, diskuterede filmskaberen David Cronenberg fordele og ulemper ved kunstig intelligens i filmproduktion i forbindelse med sin seneste film, “The Shrouds.” Med et glimt i øjet beskrev Cronenberg sin ambivalens over for AI’s fremtid i filmbranchen.
AI’s Potente Muligheder
Selvom teknologiske fremskridt som CGI allerede har gjort filmproduktion lettere ved at fjerne kaffekopper fra scener, indrømmede Cronenberg, at de tidlige stadier af AI er “ret chokerende … at se, hvad der kan gøres.” Med henvisning til den nye AI-software Sora, der kan generere bevægelige billeder, påpegede han, at det har potentialet til at “fuldstændig transformere skrive- og instrueringsakten.”
Frygt og Fyrværkeri: AI som Nukleare Fission
Cronenberg sammenlignede AI’s dualitet med nuklear fission: “Det er vildt og skræmmende, men også utroligt nyttigt. Så, hvad gør vi? Jeg ved det ikke. Jeg har ingen idé.” Det er åbenlyst, at spørgsmålet om AI i filmproduktion er både en løfte og en trussel, der skal navigeres omhyggeligt.
En Teknologisk Gravs Paradox
Cronenberg’s film “The Shrouds”, med stjerner som Vincent Cassel og Diane Kruger, udforsker netop denne teknologi. Filmen følger en forretningsmand, der opfinder GraveTech, som lader de levende overvåge deres afdøde kære i deres ligklæder. Det lyder som noget fra en sort komedie, men er dybt forankret i sorgens tematik.
Førstehånds Erfaring med Sorg
I et interview med Variety afslørede Cronenberg, at “The Shrouds” er en meget personlig film, inspireret af døden af hans hustru Carolyn i 2017. “Sorg er evig, efter min mening. Den forsvinder ikke,” sagde han og tilføjede, at filmen ikke tilbød nogen katarsis for ham.
Så mens Cannes-publikummet måske har givet en noget halvhjertet stående ovation på 3,5 minutter, så har Cronenberg igen leveret en tankevækkende film, der udforsker balancen mellem teknologi og menneskelighed. Spørgsmålet er blot, om vi tør byde AI velkommen på lærredet, eller om vi skal frygte dens indtræden som et mareridt fra en Cronenberg-film.