AI ombord: CMA CGM sejler ind i fremtiden med Google
Den franske shipping- og logistikgigant CMA CGM har netop indgået et banebrydende samarbejde med Alphabets Google. Dette partnerskab lover at tilføre en digital tsunamis kraft til virksomhedens globale operationer, hvilket de annoncerede med stor fanfare torsdag.
Effektivitetsrevolution på vej
Målet er klart: øget effektivitet og kortere leveringstider gennem optimering af ruter, containerhåndtering og lagerstyring. Hvis du troede, at dette kun handler om hurtigere pakker, så tænk igen! Dette er også et skridt mod lavere omkostninger og reducerede CO2-emissioner. Ja, det er rigtigt, selv containerskibene er nu med i den grønne bølge.
En “krucial” transformation
CMA CGM’s bestyrelsesformand og CEO, Rodolphe Saadé, kalder partnerskabet en “crucial step” i selskabets transformationsstrategi. Hvis Saadé er begejstret, burde vi så ikke alle være det? Det er som at få en AI-pirat, der hjælper med at styre skibet gennem de digitale farvande.
AI-invasion i lageret
Men det stopper ikke der. CEVA Logistics, gruppens logistikarm, vil bruge Googles AI-baserede værktøjer til en bedre forudsigelse og planlægning af operationer i deres lagre gennem volumen- og efterspørgselssimuleringer. Det lyder som noget fra en sci-fi film, men det sker lige nu i en lagerhal nær dig.
Fra shipping til nyheder
Som om det ikke var nok, vil CMA CGM’s mediearm, som ejer en andel i den franske private tv-station M6 og tidligere på året købte Frankrigs førende nyhedskanal BFM TV, bruge AI til at hjælpe deres journalister. Forestil dig værktøjer, der kan sammenfatte og oversætte dokumenter, generere medieklip til sociale netværk og lette digitaliseringen af arkiver. Det er næsten som at have en robotassistent ved sin side – minus kaffen.
Så næste gang du modtager en pakke fra CMA CGM, eller ser de seneste nyheder på BFM TV, så husk, at en lille del af magien kunne være skabt af AI drevet af Google. Det er shipping og nyheder som du aldrig har set dem før!