Kunstig intelligens som flyveleder? Måske!
I en verden, hvor selv din kaffemaskine snart forventes at kunne forudsige dine cravings, er Billund Lufthavn ikke tilbageholdende med at hoppe på AI-toget. Lufthavnen, der sidste år håndterede fire millioner passagerer, spænder sikkerhedsbæltet og sigter efter at pumpe dette tal op til syv millioner i 2040. Hvordan? Ved hjælp af sin snedige it-strategi, hvor kunstig intelligens spiller hovedrollen!
AI-ambassadørerne kommer!
Det lyder måske som en ny Marvel-superheltgruppe, men i virkeligheden er det en flok modige sjæle hos Billund Lufthavn, som har fået til opgave at eksperimentere med AI. Forestil dig, at de leger i en digital “sandkasse”, hvor idéerne kan være lige så vilde som en turbulent flyvetur. Ikke alle ideer vil flyve højt, men de får chancen for at sprede vingerne.
Fokus på mennesket bag maskinen
Men frygt ej, AI er ikke her for at erstatte det gode, gamle håndtryk eller den venlige samtale ved check-in skranken. Jesper Alslev Andersen, lufthavnens finansdirektør og IT-hjerne, forsikrer, at teknologien skal bruges til at forbedre kundeoplevelsen – ikke erstatte menneskelig interaktion.
Big Bang-teorier i praksis
Ligesom i universets begyndelse går Billund Lufthavn ikke all in med en stor Big Bang-løsning, hvor alt og alle pludselig skal omfavne ChatGPT og andre AI-værktøjer. I stedet tager man små, men sikre skridt ind i fremtidens lufthavnsoplevelse, forståeligt nok, da ingen ønsker, at deres første møde med AI skal føles som en ufrivillig G-krafttest.
It-sikkerhed er nøgleordet
Med al denne snak om data og teknologi skal man naturligvis også huske it-sikkerhed. Det er trods alt ikke alt data, der bør stige til vejrs. Andersen understreger vigtigheden af at beskytte informationer – man ville jo heller ikke dele sin boardingpas-kode med hele ventesalen. Sikkerheden er topprioritet, så alle kan føle sig trygge både på jorden og i luften.
AI i hverdagen – mere end bare sci-fi
Og mens vi måske drømmer om robotter, der kan bære vores kufferter eller virtuelle assistenter, der tjekker os ind med et blink, minder Andersen os om, at AI allerede findes i mange dagligdags processer. Fra lidt kodehjælp i it-afdelingen til komplekse dataanalyser om passagerflows – AI er her, der, og alle vegne. Klar, parat til start!