Amazon og The New York Times indgår banebrydende AI-aftale
The New York Times har netop landet deres første generative AI-licensaftale – og det er hverken Google, OpenAI eller Microsoft, men Amazon, der bliver samarbejdspartneren. Det betyder, at nyheder, opskrifter og sportsnyt fra The New York Times nu kobles direkte op med Amazons voksende AI-univers, herunder Alexa. Ja, du kan snart spørge Alexa om nyheder, og hun vil svare med snusfornuftige (og licenserede) Times-uddrag!
Hvad indeholder aftalen?
Denne flerårige aftale giver Amazon lov til at trække fra hele paletten af The New York Times’ indhold, inklusive specialportaler som NYT Cooking og sportsmediet The Athletic. Kortere resumeer og tekstudsnit fra nyhedsartiklerne vil blive vist live i Amazons forskellige produkter og services. Og naturligvis bliver indholdet brugt til at gøre Amazons egne AI-modeller endnu klogere.
David, Goliath – og så Alexa…
Det ironiske? Aftalen falder kun et år efter, at The New York Times trak Microsoft og OpenAI i retten for at bruge millioner af nyhedsartikler i AI-træning uden tilladelse eller betaling. Nu belønnes Amazon så som første officielle partner – og der blev altså råd til både kaffe og kage ved forhandlingsbordet.
What’s in it for The Times?
Den store mediekanon fra New York håber at bringe sit indhold direkte ud til folk, der ellers ikke ville have åbnet avisen (eller hjemmesiden). Aftalen åbner nemlig døren til flere digitale abonnenter, og måske nye annoncekroner i kassen – især når Alexa frister med dagens breaking news eller en omgang Coq au Vin fra NYT Cooking.
Stadig hemmelig økonomi
Hverken Amazon eller The Times har dog løftet sløret for de økonomiske detaljer. Men med denne trend, hvor AI-firmaer opsøger de store udgivere for adgang til kvalitetsdata – tænk på lignende aftaler mellem OpenAI og bl.a. Financial Times og Time Magazine – ser det ud til, at den journalistiske guldgrube nu kan licenseres på spektakulær vis.
Et rødt kort eller en god rævekage?
Som New York Times’ CEO Meredith Kopit Levien siger: “Højkvalitets-journalistik er værd at betale for.” Nu bliver det spændende, om både læsere – og Alexa – kan finde ud af at sætte pris på de nyheder, der ikke længere kun ligger bag betalingsmuren, men også findes i køkkenet, stuen og på smart-højtaleren. God fornøjelse – og velbekomme!