AI: Heltens fremtid eller skræmmende buzzword?
Store tech-giganter kaster milliarder i det, de kalder menneskehedens nye grænse, men en nylig undersøgelse viser, at det at sætte “AI” mærkatet på produkter faktisk kan skræmme folk væk.
AI-labels afskrækker køberne
En undersøgelse offentliggjort i Journal of Hospitality Marketing & Management i juni fandt ud af, at beskrivelsen af et produkt som værende AI-drevet reducerer kundernes intention om at købe det. Forskerne kiggede på forskellige produkter fra støvsugere til sundhedstjenester og uanset aldersgruppe, valgte folk det “højtek” produkt over det AI-drevne.
To slags tillid: Kognitive og emotionelle
Undersøgelsen afslørede, at der er to typer tillid på spil. Den første, kognitive tillid, betyder, at vi forventer, at AI som en maskine er fejlfri. Men når AI rammer ved siden af, får det hurtigt folk til at miste tilliden.
Den anden, emotionelle tillid, tager over, når folk ikke forstår, hvordan AI virker. Frygt og usikkerhed omkring det ukendte får dem til at tage følelsesladede beslutninger om teknologien.
Skyggen fra Hollywoods sci-fi
Filmindustrien har heller ikke hjulpet på AI’s image. Hollywoods sci-fi film, hvor robotter ofte bliver afbildet som skurke, har formet vores opfattelse af, hvad AI kan gøre ved menneskeheden. ”De film har haft en større påvirkning på folk, end man skulle tro,” siger Gursoy, en af undersøgelsens forfattere.
Manglende gennemsigtighed og frygt for data
Der er også bekymring for, hvordan AI håndterer brugernes personlige data. Manglende gennemsigtighed fra virksomhedernes side får kunderne til at kæmpe med tillidsproblemer, selv over for kendte mærker.
Gursoy anbefaler, at virksomheder i stedet for bare at slap “AI” på produktet, bør forklare, hvordan teknologien kan hjælpe brugeren. ”Det mest fornuftige er at komme med den rette besked,” siger han.