Kan AI forbedre musikken? Ifølge Splice-chef er det skaberen, der bestemmer
AI i musikken: frygtet, diskuteret og… måske elsket? Ifølge Kakul Srivastava, CEO for musiksample-platformen Splice, handler det hele om én ting: den menneskelige skaber. “AI skal ikke erstatte kunstnere, det skal fungere som en kreativ medspiller,” siger Srivastava. Og med en solid baggrund hos virksomheder som Adobe og GitHub er hun godt rustet til at tage debatten.
En skarp linje om AI
Splice har trukket en hård grænse, når det kommer til AI-genererede lydfiler. I Splices sample-bibliotek slipper du ikke udenom menneskelig autencitet. Selvom kunstnere naturligvis kan bruge AI som et værktøj i deres proces, vil Srivastava ikke tillade, at computergenererede filer overtager platformens kernetilbud. “Der skal være et menneske bag. Det skal handle om at forstærke en kunstners vision – ikke at trykke på en knap, der spytter færdige resultater ud,” fastslår hun.
Empatiske værktøjer til kunstnerne
Splice gør en dyd ud af at udvikle værktøjer, der følger den kunstneriske proces. Fra den nye integration med PreSonus’ Studio One, som gør det muligt at “søge med lyd”, til AI-assistenter som foreslår samples, mens du skaber dit track – alt drejer sig om at give musikerne mere tid til det vigtige: kreativiteten.
Srivastava er dog helt klar over den kreative balance: “Kunstnerne vil ikke have lette løsninger. De vil have kontrol. Processen må gerne være udfordrende, så længe den føles meningsfuld.” Og ja, Splice har hørt det direkte fra brugerne: Tools må være stærke og intelligente, men ikke så simple, at de føles som snyd.
Etikken først
Med ophavsret og etik som topprioriteter har Splice valgt at træne sine AI-algoritmer udelukkende på materiale, de har de nødvendige rettigheder til. “Lad os være klare: skabernes rettigheder skal respekteres,” understreger Srivastava. Med klare licensregler kan musikere bruge Splices samples uden hovedpine over juridiske gråzoner – selv når de ender med et globalt hit.
“Skab musik, ikke kaos”
Temaet for Splice er at hjælpe musikere til at udtrykke sig. “Jo mere jeg taler med kunstnere, jo mere er jeg klar over, at deres proces er hellig. Det handler ikke bare om slutresultatet, men om rejsen derhen,” forklarer Srivastava. Og for dem, der frygter AI som kreativ ødelægger, har hun blot ét budskab: Hvis AI kommer i spil, er det for at gøre skaberens liv lettere – ikke for at stjæle spotlightet.
AI, Elvis og fremtiden
Men hvad med efterligning, klagemål og de notoriske ophavsretskrige? Srivastava anerkender problemet, men er optimistisk. “Vi skal sikre, at AI spiller fair. Løsninger som klare standarder for træningsdata og respekt for skabernes arbejde er vejen frem.”
Imens andre tech-giganter som Google skriver åbne breve for at bøje fair use-reglerne, står Splice på skabernes side. Der skal fokus på de ægte stemmer i musikken, ikke en AI, der trods sine algoritmer er blind for menneskets kreativitet.
DISCO og dybere integration
Med en intern filosofi baseret på “DISCO-værdierne” – direkte, inkluderende, skaberkoncentreret og optimistisk – lover Splice en fremtid, der går endnu dybere i den kreative proces. “Vi ser musikkens workflow som en oplevelse, der kan forbedres med teknologi, men aldrig totalt overtages af den,” siger Srivastava.
Så næste gang du rammer en kreativ blokade, kan du måske takke Splice og Srivastavas AI-tilgange for at hjælpe dig videre – men kun hvis du holder fast i det vigtigste: at lyden faktisk er dine egne vibes.