AI-drevne fugleskræmsler i luften
Hvis du nogensinde har spekuleret på, hvorfor din flyvning blev forsinket, kunne svaret meget vel være “en fjederklædt ven”. Luftfarten mister årligt svimlende 10 milliarder DKK på grund af vores bevingede bekendte, men takket være ny teknologi fra Rom er der måske en løsning på vej.
Historisk fuglefedt
Fra de tidlige dage, hvor flyene var så langsomme, at de risikerede at få en fugl i hækken, til moderne tider, hvor et møde med en halvkilos fugl kan resultere i en motor, der er helt ude af spil – fugle har altid været en udfordring. Og lad os ikke glemme de veltrænede grågæss, der nok vil give enhver pilot sved på panden.
Kreative løsninger gennem tiderne
Fra fugleskræmsler og udstoppede rovfugle til højttalere, der blaster rovfuglelyde, og militærfolk bevæbnet med haglgeværer på landingsbanerne – menneskets opfindsomhed kender ingen grænser, når det kommer til at holde himlen sikker.
Ornitologiske assistenter
Tidligere blev større fugle eller hele flokke måske spottet på radar, men nogle lufthavne benyttede sig også af spejdere med kikkerter, assisteret af ornitologer. Hvis du troede, at fuglekigning var en fredelig hobby, så tænk igen!
AI til undsætning
The Edge Company fra Italien introducerer nu en game-changer: Et kamerabaseret system (BCMS), der med AI’s hjælp kan identificere fugle inden for en radius på to kilometer. Systemet beregner kurs, hastighed og “hensigt” hos fuglene – ja, du læste rigtigt, vi er nu i en tid, hvor vi forsøger at forstå fuglenes ondsindede planer, før de overhovedet har tænkt dem.
Flyvende objekter i kontrolzonen
Og det stopper ikke ved fugle! BCMS fanger også droner og andet, der ikke hører til i kontrolzonen. I en tid, hvor himlen snart bliver fyldt med droner og eVTOL’er, kunne dette meget vel være redningen for at holde den travle luftrumstrafik flydende – og sikkert.
Test i den evige stad
Præsenteret stolt på luftshowet i Le Bourget og nu under test i Roms Fiumicino lufthavn, er der håb forude. Vi ser frem til en fremtid, hvor det eneste, en pilot skal bekymre sig om, er om kaffen ombord er stærk nok.