Danske virksomheder på AI-perronen: Elsker de risici eller muligheder?
Kunstig intelligens kan få en hvilken som helst virksomhed til at føle sig som barnet i en slikbutik, men også give dem kuldegysninger over al den ubundne energi. De danske virksomheder står ved skillevejen, hvor de både frygter og elsker AI. Velkommen til 2023, hvor teknologien buldrer ind over os med både godter og fælder!
Mere slik end frygt?
En undersøgelse fra DR’s podcast Sorte Tal indikerer, at de danske C25-virksomheder ikke ryster i bukserne. 17 af 24 er mere tiltrukket af AI’s muligheder end at være bekymrede for risici. Medicinalgiganten Novo Nordisk ser AI som en katalysator for medicinale fremskridt – måske fordi piller stadig er mere pålidelig end neurale netværk?
Pandoras smykkeperler og AI
Smykkefirmaet Pandora frygter ikke umiddelbart en fremtid, hvor robotter overtager og begynder at designe deres seneste charms-kollektion. Baltazar Ozonek fra Pandora, lyder i et svar til DR nærmest som en forælder, der stoler på, at barnet ikke leger med stikkontakterne: Han tror på mulighederne, men er opmærksom på risici.
Nabovirksomhedens skinnende AI-legetøj
Selv med en overvejende optimisme lurer en frygt: Tør man lade nabovirksomheden lege for meget med AI-legetøjet? Økonom Lars Christensen fra konsulentfirmaet Paice påpeger, at ingen vil blive stående alene tilbage på AI-perronen, mens konkurrenterne hopper på toget mod fremtiden. Sikkerhed først, men helst ikke for sent.
Æg og kurve: Risici og muligheder i balance
ISS og Pandora balancerer på linjen mellem risiko og mulighed. ISS understreger, at selvom risici er tilstede, så vejer mulighederne tungere. Og hos Pandora er der fokus på medarbejderuddannelse, så selv de nye AI-ansatte lærer at lege pænt.
Enden på melodien er klar: Frygten er der, men i Danmark ser virksomhederne ud til at have flere fingre i mulighedernes slikskål end i risiciernes syrepose. Som Nicolaj Gudbergsen fra Danske Bank siger: “Vi har endnu kun set begyndelsen.” Så hold fast; AI-toget kører videre.