Etisk AI Anvendelse i ‘Stellaris’: Ikke Dit Gennemsnitlige Sci-Fi Cauchemar
Stephen ‘Eladrin’ Muray, instruktøren bag det episke science fiction strategispil Stellaris, foretager et taktisk træk ved at forsikre om, at deres anvendelse af AI-genererede aktiver, inklusiv stemmer i den nyeste udvidelse, The Machine Age, sker på en etisk måde. Med AI-stemmer til både en ondsindet AI og en rådgiver til spilleren, er den nye DLC et skridt ind i fremtiden, men med begge fødder plantet i etiske overvejelser.
Kunstigt Ja, Kunstnerisk Fejlfri
I et indlæg på spillets subreddit, besvarer Muray bekymringerne om brugen af AI ved at klarlægge, at ingen AI-genererede kunstværker fandt vej til det endelige spil. I stedet blev de brugt til tidlige designovervejelser. “Vi har stadig vores geniale konceptkunstnere,” tilføjer Muray og understreger, at AI blot hjalp med at opbryde kreativ blokering under tidlig udvikling. Det er ikke til at sige, hvis AI’en virkelig forstår ‘moodboards’, men den er tilsyneladende god til at mixe farver og former!
Inspirationskilden i Det Ukendte
Muray deler, hvordan AI genererede tekster bruges som et værktøj til at knække forfatterblokaden blandt udviklerne – “Hvad er der i boksen?!” kunne AI’en pludseligt foreslå. Dog, ikke alle AI-forlag er værd at følge, og Muray forsikrer, at resultatet ikke gik direkte i spillet. Det ville være den nemmeste måde at spille en omgang kosmisk ‘telefonleg’ på, med AI som mellemmand.
Det Finurlige Spørgsmål om Stemmer
Det er her, tingene bliver rigtigt sci-fi: Synthetic Queen Cetana og en spiller-rådgiver, to vigtige karakterer i spillet, har begge stemmer skabt af AI. Heldigvis sørger Muray for at alle menneskelige stemmeaktører, hvis stemmer har givet input til AI-modellerne, har skrevet under på anvendelsen og får royalties for deres bidrag.
Etisk Dystopi? Ikke Her!
“Ethical use of AI is very important to us — vi er temmelig gode til at udforske dystopisk sci-fi og ønsker ikke at ende der selv,” skriver Muray, idet han antyder en selvironisk tilgang til deres dystopiske spilkreationer kontra den virkelige verden. Heraf følger snart en udviklerdagbog, der går i dybden med brugen af AI-genererede stemmer. Det underminerer lige den smule frygt vi havde for at vores kaffemaskiner en dag ville overtage verden.
Deles Virkeligheden?
Ikke overraskende har denne brug af AI-teknologi skabt debat blandt spillets fans, hvor nogen kritiserer afgørelsen om at anvende generativ AI. Denne saga fortsætter i kommentarsektionerne og på de digitale markedspladser med “The Machine Age’s” seneste anmeldelser. Muray står fast på, at alt er håndteret ‘etisk’. Men hey, hvem har ikke haft lyst til at argumentere med en AI?