McDonald’s A.I.-eksperiment går op i flammer: 260 McNuggets, tak!
I næsten tre år har McDonald’s forsøgt at revolutionere deres drive-through med kunstig intelligens. Men efter adskillige mislykkede forsøg og vanvittige bestillinger mødte deres partnerskab med IBM sin ende. Det står klart nu, hvor McDonald’s har annonceret, at de stopper deres A.I.-tests.
Bestillingskatastrofer: Fra 9 iste til is med bacon
Kunder har lagt videoer på sociale medier, som viser, hvordan A.I.-enheden misforstår bestillinger og tæller op til 260 Chicken McNuggets – en morderisk fejl, som efterlod kunder i fortvivlelse. Der blev også rapporteret episoder, hvor A.I.-assistenterne registrerede ni iste i stedet for én og foreslog bacon som topping på isen. Ikke just en opskrift på succes!
Konkurrencen blomstrer: Wendy’s og White Castle skyder skarpt
Mens McDonald’s kæmper med deres A.I.-teknologi, ser konkurrenterne ud til at have bedre held. Wendy’s har indgået et partnerskab med Google Cloud og rapporterer en høj grad af nøjagtighed i deres bestillinger. White Castle, en anden fastfoodkæde, har implementeret A.I.-assistenter, der håndterer 90% af bestillinger uden menneskelig indblanding. Ifølge Jamie Richardson, vicepræsident for White Castle, reducerer teknologien ventetiden under myldretiden og er en gevinst for både kunder og medarbejdere.
Ikke et farvel til A.I., men et på gensyn
McDonald’s planlægger dog ikke at sige farvel til A.I. for altid. På trods af fiaskoen med IBM, har de antydet, at en “stemmekommando-løsning” er på tegnebrættet i fremtiden. IBM ser også frem til at fortsætte samarbejdet med McDonald’s og andre restauranter, der er interesserede i at udvikle automatiserede bestillingsteknologier.
Eksperternes dom: Teknologien er endnu ikke klar
Flere eksperter påpeger, at McDonald’s beslutning er et tegn på, at teknologien stadig har en del udfordringer. Ifølge Neil Thompson fra MIT er stemme-A.I. stadig ikke nøjagtig nok og kræver menneskelig overvågning, hvilket mindsker omkostningsbesparelserne. Mobilappen er stadig en mere økonomisk attraktiv løsning for McDonald’s.
Så mens A.I. fortsætter med at forvirre kunder med bestillinger som baconis og sports-team store mængder af nuggets, holder McDonald’s sig måske på sidelinjen og lader konkurrenterne eksperimentere videre.
Kan du forestille dig, at din bil spørger: “Er du sulten?” og derefter bestiller maden for dig? Det er fremtidsvisionen for stemme-A.I., men indtil da vil vi nok se en del flere sjove videoer af A.I.-bestillinger, inden teknologien er klar til massebrug.