AI på catwalken: Mango’s seneste modeeksperiment
Det spanske modebrand Mango har netop afsløret en kampagne for sin limited-edition teenkollektion, og gæt hvem (eller snarere hvad) der står bag? Generative kunstig intelligens!
Hvem sagde, at AI ikke kan være trendy?
Mango er en af de første virksomheder i modeindustrien, der bruger AI-genererede billeder til en kollektionskampagne. Selvom amerikanske Toys ‘R’ Us allerede har prøvet kræfter med en AI-genereret annonce ved hjælp af OpenAI’s Sora-videogenereringsværktøj (med blandede anmeldelser til følge), tager Mango nu skridtet fuldt ud med deres AI-modekampagne.
Mango og maskinlæringsmagien
Siden 2018 har Mango været en pioner i brugen af AI i detailhandlen. De har udviklet over 15 maskinlæringsplatforme, herunder Gaudí til produktanbefalinger og Midas til prisfastsættelse baseret på efterspørgsel. Disse teknologier hjalp dem med at hæve priserne og øge salget i første kvartal af 2024.
Et teknologisk tigerspring
Den nyeste lancering, tilgængelig i hele 95 markeder, er en del af Mangos strategiske plan frem mod 2026, som fokuserer på at skabe værdi gennem teknologisk udvikling, datastyring og operativ ekspertise.
“Dette initiativ afspejler vores fortsatte engagement i innovation og i at være på forkant i modeverdenen,” udtalte Jordi Alex, Mangos Chief Information Technology Officer.
Hvordan træner man en AI-model til at være modemodel?
Flere teams hos Mango var involveret i at skabe kampagnen, inklusive deres design- og kunstafdelinger samt et team fokuseret på datasæt og AI-modeltræning. Processen startede med at tage rigtige fotos af modeller iført tøjet. Herefter blev en generativ AI-model trænet på disse fotos for at lære at generere billeder ved at placere de ægte beklædningsgenstande på en model.
Det mest udfordrende var at opnå billeder med redaktionel kvalitet svarende til en modeskampagne, samtidig med at holde tøjets og modellens egenskaber intakte. Mangos kunstteam valgte og redigerede derefter de AI-genererede billeder for kampagnen.
“Kunstig intelligens er en teknologisk revolution, der præsenterer store muligheder, som bør fungere som en co-pilot for at udvide vores medarbejderes kapaciteter og yderligere forstærke vores kreativitet,” siger Jordi Alex.
Og som han så klogt tilføjer: “For teknologi vil enten gøre os mere menneskelige, eller det vil det ikke.”