Google til udgivere: “Tag det hele – eller forsvind fra søgning!”
Hvis danske medier og andre udgivere drømte om at få lidt mere kontrol over, hvordan deres indhold bruges til Googles nye AI Overviews, kan de godt tro om igen. Nye oplysninger fra den amerikanske antitrust-retssag afslører, at Google bevidst har sagt nej tak til at lade udgivere vælge, om deres artikler må med i AI-genererede søgeresultater.
Ingen halve løsninger – kun alt eller intet
En intern Google-rapport afslører, at der faktisk var overvejelser om at give udgiverne mere granulær kontrol, f.eks. at man kunne sige nej til AI-summeringer uden at forsvinde helt fra Google-søgning. Men som et standhaftigt barn foran grøntsagsskålen, endte Google med kun at tilbyde én mulighed: Vil du ikke have dit indhold brugt af AI Overviews, skal du helt afmelde din side fra at blive fundet i Google. Farvel til klik, trafik – og forretningsmodel!
Stille mus i Googles kontrolpanel
Da AI Overviews gik live, opdaterede Google deres politikker i stilhed og uden et pip til offentligheden. Det blev ligefrem anbefalet at lade være med at forklare alt for meget om, hvad udgiverne egentlig fravalgte. Resultatet? Langt de fleste nyhedshuse har reelt kun valget mellem at fodre AI’en med indhold – eller forsvinde fra internettets oversigtskort.
Milliardtab truer udgiverbranchen
De første måneder med AI Overviews har allerede gjort ondt: Tal viser, at trafikken er faldet med mellem 20 og 60 procent for mange websites, og knap så store sites rapporterer at over halvdelen af deres besøgstallene er pist væk. Det kan koste mediebranchen op mod 2 milliarder dollars i tabt annonceindtægt om året. For små medier er det lidt som at få deres kaffe stjålet af Google-robotten – og så stå tilbage med regningen.
Antitrust-brag og europæisk opsving?
Selv de regulerende myndigheder har fået øje på problemet: Både den amerikanske domstol, med dommer Amit Mehta for bordenden, og den britiske konkurrencemyndighed undersøger nu, om Google har for meget magt over både søgning og AI. Én mulig løsning overvejes: at kunne fravælge AI Overviews uden at ryge ud af Google – men det forslag har Google indtil videre været lige så varme på som… en søndag uden internet.
Google: AI først, udgivere… et sted på venteliste?
Imens holder Google fast. Deres seneste officielle udmelding understreger, at man jo “altid kan kontrollere, hvordan ens indhold vises i Google… hvis man altså vil undvære synlighed, trafik og omsætning.” For udgiverne føles det som at blive valgt sidst til fodbold – blot med en AI, der allerede har scoret.
Er der mere end illusionen af valg?
For nu må danske og internationale udgivere leve med et valg, der i praksis ikke er et valg. Enten giver man gratis brændstof til AI’en, eller også slukker man selv lyset. Der er næppe mange, der synes det svarer til et sundt digitalt økosystem – men i Googles verden er det måske bare sådan, AI-festens regler skrives.