Google fjerner Gouda-fejl fra Super Bowl-reklame
Google har måttet rette en pinlig fejltagelse i en Super Bowl-reklame, hvor deres AI-model Gemini hævdede, at Gouda stod for “50 til 60 procent af verdens osteforbrug”. Det kontroversielle udsagn har siden vist sig at være forkert og er nu fjernet fra reklamevideoen, der ligger på YouTube.
AI i ostekludder: Sådan blev fejlen spottet
Fejlen blev først opdaget af rejsebloggeren Nate Hake på platformen X (tidligere Twitter), som hurtigt påpegede, at statistikken var “utvetydigt forkert”. Ifølge Hake ville oste som cheddar og mozzarella protestere højlydt mod påstanden. Eksperter som Andrew Novakovic fra Cornell University bakkede op, og han understregede, at Gouda langt fra har en så dominerende position globalt.
Google forsvarer – og redigerer tavst
I første omgang forsvarede Googles cloud-chef Jerry Dischler AI’ens påstand med, at den var “baseret på nettet” og “ikke en hallucination”. Men efter publiceringen blev der kastet lys over kildeproblemer: Gemini ser ud til at have trukket tallet fra websiden Cheese.com, som længe har været kritiseret for sine tvivlsomme, SEO-drevne data. Resultatet? Reklamen blev redigeret uden nogen offentlig tilkendegivelse fra Google.
Revideret reklame: Populær, men ikke dominerende
I den opdaterede version af reklamen nøjes Gemini nu med at påstå, at Gouda er “en af verdens mest populære oste”. Det vagtsomme disclaimer under AI’ens svar minder dog stadig seerne om, at informationen “ikke er beregnet som fakta”.
Et tilbagevendende AI-problem
Googles AI-løsninger har været under skarp kritik før. Eksempler tæller en tidligere Gemini-demo, hvor den leverede uholdbare løsninger, og en fejl i Bard-chatbotten, som forkert hævdede, at James Webb-rumteleskopet var det første til at fotografere en exoplanet. Nu føjes endnu en pinlig fejl til listen – og lige midt i verdens dyreste reklamespot!
Indhold med humor og alvor
Selvom osten har lagt sig, rejser hændelsen spørgsmål: Hvor pålidelig er AI egentlig som værktøj til forretningsbrug? Når en lille virksomhedsejer stoler på Gemini til at skabe webindhold, burde resultatet så i det mindste ikke skæres af faktuelle knive?
For nu handler det om Gouda, men i den store AI-verden lugter det mere af smørreost end schweizerost: Masser af huller, lidt substans. Google bør holde øje, ellers risikerer deres AI at blive en ostet joke!