Browser-selskab lancerer dyr AI-abonnement
The Browser Company har netop introduceret et månedligt abonnement på 20 dollars til deres AI-drevne browser Dia. Det er en markant satsning i et marked, hvor AI-browsere pludselig vokser frem som paddehatte efter en regnvejrsdag.
Med det nye Dia Pro-abonnement får brugerne ubegrænset adgang til browserens chatfunktion, der giver mulighed for at stille spørgsmål om indholdet i dine åbne faner. Gratis-brugere vil fortsat have adgang til de samme grundlæggende funktioner, men vil støde på begrænsninger, hvis de bruger AI-funktionerne for ofte.
Gratis brugere må nøjes med krummerne
Hvor præcis grænsen går for gratis-brugere er lidt af en gåde. Administrerende direktør Josh Miller har tidligere udtalt til The New York Times, at “browseren forbliver gratis for dem, der kun bruger AI-værktøjet et par gange om ugen” – hvilket er omtrent lige så præcist som at sige, at man kan spise gratis på en restaurant, hvis man “ikke spiser for meget”.
Kun for Mac-eliten
Dia-browseren kører i øjeblikket kun på Mac-computere med M-serie chips og macOS 14+, hvilket begrænser målgruppen betydeligt. Det er lidt som at lancere en ny fantastisk restaurant, der kun tillader gæster med italienske designersko.
Priskrig i AI-browser-landskabet
The Browser Company planlægger at introducere flere abonnementsniveauer fra 5 dollars til flere hundrede dollars om måneden. Med 128 millioner dollars i funding har virksomheden tydeligvis brug for at begynde at tjene nogle penge.
Konkurrencen i AI-browser-verdenen bliver samtidig stadig mere intens med Perplexity’s Comet, Operas Neon, samt Google og Microsoft der hurtigt integrerer AI i deres browsere. Og så er der rygter om, at OpenAI også er ved at udvikle deres egen browser.
Spørgsmålet er, om forbrugerne er villige til at betale 20 dollars om måneden for at tale med deres browser, eller om de foretrækker at bruge deres penge på noget mere jordnært – som for eksempel en månedsforsyning af instant kaffe til de lange nattetimer med traditionel browsing.