Meta’s AI Træningsmetode Skydes Ned Af Digitale Rettighedsgrupper
Meta, selskabet bag Facebook og Instagram, har for nylig informeret brugere i Storbritannien og Europa om, at deres offentlige opslag og billeder kan bruges til at “udvikle og forbedre” dets AI-produkter. Denne plan har dog ikke modtaget rosende ord fra digitale rettighedsgrupper, der kalder det for “misbrug af persondata til AI”.
Noybs Kampe for Datarettigheder
Den europæiske kampagnegruppe Noyb har afsløret deres utilfredshed ved at indgive klager til 11 databeskyttelsesmyndigheder rundt om i Europa. Ifølge Noyb er Metas håndtering af brugernes data gennem årene alt andet end acceptabel og et brud på persondataetik.
Meta Svarer Igen
Meta holder dog fast i, at deres tilgang er lovlig og i overensstemmelse med de metoder, der anvendes af andre store tech-firmaer. I et blogindlæg den 22. maj forklarede Meta, at europæisk brugerinformation vil støtte en bredere udrulning af deres generative AI-oplevelser. “Disse funktioner og oplevelser skal trænes på information, der afspejler de forskellige kulturer og sprog i de europæiske samfund,” siger de.
Brugernes Reaktioner
Meta har valgt en metode, hvor brugerne skal fravælge sig ved at klikke på en “ret til indsigelse”-tekst i notifikationerne. Men denne proces har fået en del kritik. En bruger kaldte det for “højst pinligt” i et opslag på X (tidligere kendt som Twitter). En anden udtrykte bekymring for, at skulle udfylde en form og forklare, hvordan behandlingen påvirker dem, måske vil afskrække dem, der ønsker at gøre indsigelse.
Max Schrems: En Kendt Kritiker
Noyb’s medstifter, Max Schrems, en østrisk aktivist og advokat, har tidligere udfordret Facebooks privatlivspraksis. Schrems forklarer, at Meta burde bede brugerne om samtykke og lade dem opt-in fremfor en skjult og vildledende opt-out formular. “Hvis Meta vil bruge dine data, skal de have din tilladelse. I stedet får de brugerne til at bede om at blive ekskluderet,” tilføjer han.
Selvom Meta forsikrer, at processen er juridisk i orden, er det klart, at de kontroversielle metoder vækker opsigt i både rettighedsgrupper og blandt almindelige brugere. Måske er det tid for Meta at kigge nærmere på deres “AI playbook” og lave et strategi-skift, der respekterer brugernes privatliv.