Ex-Googler: Google’s AI Projects Driven by ‘Stone Cold Panic’
Google er rystet af frygt for at blive bagud i AI-kapløbet og synes at tro, at svaret er at proppe AI i alt – uanset om brugerne har brug for det eller ej. Det hævder Scott Jenson, en tidligere ansat i Google med over 15 års erfaring, i et opsigtsvækkende LinkedIn-opslag.
AI i alt – uanset behov
Jenson, der for nylig forlod sin stilling som senior UX designer på deltid, fortæller, at Googles tilgang til AI-projekter er drevet af en nærmest hysterisk frygt. Han bemærker:
“De AI-projekter, jeg arbejdede på, var dårligt motiverede og drevet af en tankeløs panik, der sagde, at så længe det havde ‘AI’ i det, ville det være fantastisk. Denne snæversyn er IKKE drevet af et brugerbehov. Det er en stenkold panik over at blive ladt bagud.”
Den evige jagt på Jarvis
Jenson sammenligner Googles vision med en “Tony Stark-lignende Jarvis-assistent”, som skal låse brugerne fast i deres økosystem på en måde, der gør, at de aldrig vil forlade det. Han argumenterer for, at denne vision er mere tiltrækkende end realistisk og siger:
“Visionen er, at der vil være en Tony Stark-lignende Jarvis-assistent på din telefon, der låser dig fast i deres økosystem, så du aldrig vil forlade det. Den vision er ren katteurt.” Frygten er, at de ikke har råd til at lade nogen andre komme først.”
Minder om Google Plus?
Jenson sammenligner endda Googles nuværende AI-indsats med deres tidligere forsøg på at bryde igennem på sociale medier med Google Plus i 2011. Han siger:
“Det samme skete for 13 år siden med Google+ (jeg var der for den fiasko også). Det var en lignende hysterisk reaktion, men den gang var det på Facebook.”
Er Google på afveje?
Kommentarerne fra Jenson tilføjer brændstof til debatten om, hvorvidt Google har mistet sin vej og er villig til at ofre kvaliteten af deres produkter for at sikre profit. Mange har i stigende grad mistet tilliden til Googles AI-indsats, herunder brugere, SEOs og annoncører.
Mens vi altid bør være skeptiske over for udtalelser fra tidligere ansatte, ser Jenson og flere nyligt afgåede medarbejderes udtalelser ud til at bekræfte, hvad mange har længe mistænkt: I jagten på AI er Google måske ved at miste det, der gjorde dem til en teknologigigant til at starte med.