Googles AI-svar Skaber Ravage for Netforfattere
Forestil dig en verden, hvor du ikke behøver at klikke ind på enkelte websites for at få svar på dine brændende spørgsmål. Google kan snart gøre denne fantasi til virkelighed med deres nye ‘Search Generative Experience’. Men hvad med alle de stakkels bloggere og content creators derude? Kimber Matherne, en mor til tre og ejer af bloggen ‘Easy Family Recipes’, rapporterer at omkring 40% af hendes trafik kommer fra Google. Med Googles nye tiltag ser det dog ud til, at de gode gamle dage af internettrafik kan være forbi.
Er indholdsfortabere det nye sort?
Michael Sanchez, medstifter og CEO af Raptive, som leverer services til digitale medier og annoncering, mener at ændringerne Google foretager kunne “levere enorm skade” på internettets fremtid. Hver gang Google svarer på et spørgsmål direkte på søgesiden, mister websites som ‘Easy Family Recipes’ en potentiell besøgende. Raptives beregninger viser mulige tab på op til $2 milliarder for skabere. Jeg gætter på, at nogen er nødt til at betale prisen for fremskridt, ikke?
Er Google i skudlinjen for kreativt tyveri?
Midt i denne revolution bliver Google og andre AI-giganter også beskyldt for at stjæle indhold. Ja, du hørte rigtigt—direkte fra andre websites uden at klappe med en øjenlåg! Frank Pine, den administrerende redaktør for MediaNews Group, påpegede, at hvis journalister gjorde det samme mod hinanden, ville vi kalde det plagiat. Nu hvor retssager blomstrer, kunne Googles dansepartner i AI-festen måske ende i retten.
En fremtid domineret af få store spillere?
Eksperterne frygter, at Googles AI-svar kun vil gøre tech-gigantens greb om internettet endnu strammere. Forestil dig en verden, hvor information primært leveres af et fåtal store virksomheder. Lyder det bekendt? Måske er dette blot det første skridt mod en dystopisk internetrealitet, hvor små, selvstændige indholdsproducenter er så godt som uddøde.
Kan denne strategi rydde op i Googles annoncejungle?
Ironisk nok har Google undgået at rulle AI-svar ud på søgninger, der genererer annonceindtægter. Hvis de indfører AI-svar her, skubber de faktisk betalte annoncer op og fri indhold længere ned. Snak om at lave omvendt Robin Hood: at tage fra de fattige (indholdsproducenter) og give til de rige (annoncekøbere). Det ser ud til, at virksomheder snart bliver nødt til at kaste penge efter Google bare for at få en ordentlig placering.
Er det tid til at tage bestik af internettets fremtid?
Som Selena Deckelmann, fra Wikimedia udtalte, er dette øjeblikket til at overveje, hvilket internet vi virkelig ønsker. Skal internettet blive et sted, hvor profit styrer alle beslutninger? Eller skal vi kæmpe for et mere frit og åbent net, hvor hvert lille website har en chance for at skinne? Tiden vil vise, om internettet forbliver et vildt og spændende sted, eller om det ender i håndjernene hos AI-ogligarker.
En uvis fremtid?
Kimber Matherne investerer i sociale medier og nyhedsbreve i håbet om at omgå Googles overtag. Men en ting er sikkert, internettet er – mere end nogensinde før – et “noget skræmmende sted”. Hvem ved, hvad vi kan forvente i morgen?