I en verden, hvor kreativiteten flyder frit og billedgeneratorer popper op hurtigere end popcorn på en film-aften, har Adobe hævet baren for etisk AI med sit nye barn på blokken – Firefly. Men vent, der kunne være et lille twist i dette tilsyneladende perfekte plot.
Firefly bliver grillet
Adobe har altid præsenteret deres nyeste skud på stammen, Firefly, som toppen af poppen indenfor etisk AI. Dette vidunder af en billedgenerator er blevet trænet med Adobe’s egen omfattende samling af licenserede billeder. Alt sammen for at sikre sig, at når du klikker “generer”, så er dit billede ikke kun flot, men også på den rigtige side af loven.
Men hvad med de andre børn i klassen?
En ny rapport fra Bloomberg antyder, at Firefly måske har leget i smug med billeder fra den lidt mere tvivlsomme nabo, Midjourney. For de uindviede, så er Midjourney lidt som den der fyr i klasse, som ingen rigtig ved, hvor har sine ting fra. Rygterne siger, at Midjourney har skrabet billeder fra internettet uden at spørge om lov først. Adobe indrømmer nu, at omkring 5% af billederne i Firefly’s træning kom fra denne kilde – ups!
Et spørgsmål om tillid
Adobe har ellers solgt Firefly på ideen om, at virksomheder kunne være trygge ved at bruge det, fri for frygt for ophavsretsklager. De har endda tilbudt friholdelse for sådanne krav til deres erhvervskunder. Så historien om Midjourneys børnehave besøg rejser spørgsmålet: Er Firefly stadig den oplede helt indenfor copyright-sikker AI?
Adobe rydder op
Trods disse nyligt afslørede udfordringer forsikrer Adobe, at alle ikke-menneskelige billeder stadig er sikre at anvende. Hvert eneste billede, der indsendes til Adobe Stock – inklusiv en meget lille del genereret med AI – gennemgår en streng moderationsproces for at sikre, der ikke sniger sig ophavsretlige fælder, varemærker eller genkendelige tegn ind i billedbasen.
Fremtiden for Adobe AI?
Med lidt af en storm i et vandglas, ser Adobe alligevel ud til at skride varsomt fremad. Der går rygter om, at de er ved at tage skridt til at bygge en AI video-generator, og denne gang betaler de kunstnere per minut for videoklip. Måske en vej frem mod en mere bæredygtig og etisk tilgang til indsamling af træningsdata?
Afsluttende tanke
Så, mens Adobe måske har taget en lille smutvej på vejen mod AI storhed, ser det ud til, at de stadig er på kurs. Og hvem ved? Måske bliver Firefly og dets kommende video-generatorbror pionerer i en ny æra af etisk ansvarlig AI – hvis de altså kan holde sig på den rigtige side af hegnet.
For nu vil vi bare blive siddende med vores popcorn klar og holde øje med, hvad Adobe har i ærmet næste gang. Noget siger mig, at dette blot er starten på en lang række af spændende AI dramaer!