Vallensbæk Kommune Baner AI-vejen i Klasselokalet
Vallensbæk Kommune er gået forrest i opdragelsen af fremtidens digitale brugere med en ny 17-siders guide til brug af kunstig intelligens i undervisningen. Her dækkes alt fra teknologiens ABC til hvor man bør trække grænsen for snyd. Og lad os ikke glemme de dyrebare environment-råd om at spare på strøm når AI-maskinerne sluger energi som fredags-slik i skolegården.
Fra Snyd til Lad-os-bruge-AI-klogere
Husk den gamle leveregel: “Ingen belieber afleverer AI-genera…” øh, jeg mener, “elever” afleverer AI-genereret tekst som deres egen.” Ideen er at undgå, at kunstig intelligens tager æren for danske folkeskoleelevers geniale skriverier. Men frygt ej! Chatbotten kan stadig være din personlige skrivebuddy – smid blot chathistorikken med, når opgaven afleveres.
Et Klap på Skulderen fra Skolebænken
Lærere som Simon Duving fra Egholmskolen jubler over retningslinjerne: “Endelig kan vi diskutere AI med eleverne uden at føle, vi spiller ludo med uforståelige regler,” siger han lettet. Og han er glad for afklaringen på hvilke værktøjer, der er sikre og lovlige at anvende. For de elever, der har forsøgt at snige sig forbi uden at blive opdaget—nu er der retningslinjer til at fange jer i akten!
Ensartede Muligheder for Alle
Jakob Kyu Schønemann, som er afdelingsleder på Egholmskolen, ser det som en gylden mulighed for at gøre skolens arbejde lidt lettere. “Vi er klar til at forene Bajer og Lemonade i AI-diskussionen,” siger han. Det handler om at bygge en fælles platform, hvor alle elever har de samme muligheder og kan lære at agere ansvarligt på de digitale landeveje.
Et Velkomment Samlingspunkt
Merve Nursac Kizilkaya på Pilehaveskolen ser positivt på det nye tiltag, da det rydder forvirring af vejen. Hun siger: “Retningslinjerne bliver en slags ‘undgå-alle-ændre-mine-ordbog-indstillinger’, som mange af os har efterlyst.” Med et stort smil ser lærerne frem til fortsat at bruge AI’s potentialer, og hvem ved, måske ligger næste dansker der kodesintetiserer AI lige om hjørnet!