AI skaber Doom uden en eneste linje kode
Hold på hat og briller, for nu bliver det vildt! En neural netværksmodel har genskabt det klassiske computerspil Doom, og det helt uden at bruge et eneste stykke af det oprindelige kode eller grafik. GameNGen, som modellen hedder, er skabt af Dani Valevski og hans kolleger hos Google Research. Der er tale om intet mindre end et futuristisk skridt ind i en verden, hvor spil kan skabes ud af det rene ingenting – næsten som magi!
GameNGen: Et kunstigt geni
Den originale Doom blev lanceret i 1993 og har siden været et yndet projekt for både nørder og forskere. Tidligere har spillet kørt på alt fra toastere til løbebånd. Men nu er GameNGen altså trådt ind på scenen som noget nyt og banebrydende. I stedet for blot at efterligne spillets kode, har modellen lært at spille Doom ved blot at observere, hvordan spillet interageres med på menneskelig vis.
Nyt perspektiv for spilproduktion
Er vi på vej ind i en fremtid, hvor spillene kan blive skabt fra tekstbeskrivelser eller konceptkunst? GameNGen baner vejen for en mulighed, hvor spil ikke nødvendigvis behøver at blive kodet linje for linje men kan “hallucinere” sig frem til et færdigt produkt. Forestil dig et spil skabt fra en ydmyg skitse af en enhjørning på en serviet – det er ikke længere en fjern fantasi!
Den menneskelige faktor i spiludvikling
Men inden game studios ryster i bukserne, kommer Andrew Rogoyski fra University of Surrey med en beroligende bemærkning: “Jeg tror ikke, at det er slutningen for spilindustrien. Det kræver stadig menneskelig fantasi at skabe fascinerende verdener, forstå spiloplevelse og engagement,” siger han. Der er noget særligt menneskeligt ved at skabe oplevelser, som vi nyder, en kunstnerisk berøring, der indtil videre ser ud til at være uerstattelig.
Så lad os ikke være for hurtige til at skifte programmørerne ud med robotter. Vi er stadig de bedste til at putte kødet på skelet af 1-taller og 0-er.