FTC’s nye spillets regler: Ikke flere falske anmeldelser
Det amerikanske Federal Trade Commission (FTC) har netop anmeldt den ultimative afslutning på falske anmeldelser, herunder dem lavet med AI. De nye regler, som blev annonceret denne onsdag, vil sætte en stopper for flere typer af falske anmeldelser og forbyde markedsførere at bruge vildledende praksis som AI-genererede anmeldelser, censurering af ærlige negative anmeldelser og kompensation til tredjeparter for positive anmeldelser.
Et enstemmigt brag af et beslutning
Beslutningen kom ud som et resultat af en 5-til-0 afstemning. De nye regler træder i kraft 60 dage efter offentliggørelsen i Federal Register. Det har været en lang proces, men endelig kan vi snart se en forbedring af det ofte upålidelige online anmeldelsessystem til glæde for os alle.
Amazon og Yelp i skudlinjen
Man har længe kæmpet mod falske og betalte anmeldelser, især på platforme som Amazon, hvor man i 2020 hævdede at have stoppet mere end 200 millioner falske anmeldelser. Og det stopper ikke der: Yelp rapporterede i 2021, at over 950 “mistænkelige grupper, opslag eller individer” havde engageret sig i vildledende anmeldelsespraksis. Nu med den velkendte stigning af generativ AI, er det blevet endnu nemmere for svindlere at skrive falske anmeldelser.
Reglerne i et nøddeskal
FTC’s nye regler, som først blev foreslået d. 30. juni 2023, følger en forhåndsmeddelelse om den foreslåede regulering udsendt i november 2022. Her er en kort gennemgang af de vigtigste punkter:
- Ingen falske eller uærlige anmeldelser – Dette inkluderer AI-genererede anmeldelser og anmeldelser fra folk, der ikke har erfaring med det pågældende produkt.
- Virksomheder må hverken sælge eller købe anmeldelser, hvad enten de er negative eller positive.
- Insidere i virksomheden skal åbenlyst afsløre deres forbindelse til virksomheden. Ledende medarbejdere må ikke afgive testimonials og kan ikke bede medarbejdere om at indsamle anmeldelser fra familiemedlemmer.
- Virksomhedskontrollerede anmeldelsessider, der hævder at være uafhængige, er ikke tilladt.
- Ingen brug af juridiske trusler, fysiske trusler eller intimidering for at tvinge sletning eller forhindre negative anmeldelser. Virksomheder kan heller ikke misrepræsentere, at anmeldelsesafsnittet på deres hjemmeside omfatter alle eller de fleste anmeldelser, hvis de undertrykker de negative.
- Ingen salg eller køb af falske engagement som sociale mediefølgere, likes eller visninger opnået gennem bots eller hackede konti.
Prisen for snyd
Den maksimale civile bøde for falske anmeldelser er $51.744 pr. overtrædelse. Men retssystemet kan pålægge lavere bøder afhængigt af den specifikke sag.
FTC afslutter med et skarpt note: “Ultimativt vil domstolene også beslutte, hvordan man beregner antallet af overtrædelser i en given sag.”
Så, for at citere en kendt meme: Slet dine falske anmeldelser, Karen!