Danskerne kræver mere AI på skoleskemaet – og politikerne er under pres!
Mens mange danskere starter et nyt skole- og studieår, efterlyser 2 ud af 3 et massivt fokus på AI-uddannelse i skoler og på universiteter. En ny undersøgelse fra PwC afslører, at 64 % ønsker et større fokus på kunstig intelligens (AI) i uddannelsessystemet. Derudover mener 7 ud af 10, at der er behov for strammere regulering for at sikre en etisk udvikling af AI.
Politikere og universiteter: Tid til at handle!
“Danskerne har et klart ønske om, at AI i højere grad bliver implementeret i uddannelsessystemet. Politikere og uddannelsesinstitutionerne spiller her en afgørende rolle, så de unge kan blive klædt på med de rette kompetencer inden for AI, som bliver stadigt mere efterspurgt på arbejdsmarkedet. Det er desuden afgørende, at det sker på en etisk forsvarlig måde,” udtaler Mads Nørgaard Madsen, leder af PwC’s konsulentforretning.
AI til alle aldre: Alle vil være med på AI-bølgen!
Undersøgelsen viser, at der er et klart flertal på tværs af aldersgrupper, der ønsker et større fokus på AI i skoler og på uddannelsesinstitutioner. Ikke kun de unge, men også 68 % af de 37-55 årige og 65 % af de +56 årige mener, at der bør være mere fokus på AI-uddannelse og træning.
Mangel på gennemsigtighed og falske nyheder: En AI-rædsel?
Undersøgelsen viser også, at 63 % af danskerne er bekymret for, at mangel på gennemsigtighed omkring AI kan føre til uønskede konsekvenser eller misbrug. Derudover er 44 % nervøse for, at AI kan reproducere og forstærke diskrimination i samfundet. Og hele 7 ud af 10 peger på spredning af falske nyheder og propaganda som en fare ved AI – ja, det lyder næsten som en science fiction film!
Cyberkriminalitet: AI’s mørke side
“Vi ser desværre en stigning i AI-genererede angreb, som fx phishing, hvor AI’s evne til at automatisere opgaver, oversætte til mange sprog, forbedre og sammenkøre værktøjer udnyttes. Det kan føre til en højere succesrate for den cyberkriminelle og stiller højere krav til den enkelte om at være årvågen,” siger Mads Nørgaard Madsen.
Madsen opfordrer til, at virksomheder løbende forstærker sit værn mod cyberkriminalitet, bl.a. gennem AI, for at stå stærkere mod den stigende kompleksitet af angreb.
Konklusion: AI-uddannelse er fremtiden
Det er klart, at danskere på tværs af alder og baggrund ønsker større fokus på AI i uddannelsessystemet. Hvis politikerne og uddannelsesinstitutionerne kan tage denne opfordring til sig, kan fremtidens arbejdsstyrke blive bedre klædt på til at tackle de digitale udfordringer – og hvem ved, måske undgår vi også lidt flere falske nyheder og cyberangreb undervejs!